sailingleluna.se

2023-05-10.
TÄRNÖ – HÖRVIK
7 distans 10º, Sol, SO 8-11 m/s

Gustaf haltar inte något längre! Inte alls faktiskt. Så skönt att det gick över så snabbt!!!

Kastade loss direkt efter frukost och prognos på 13 m/s. Havet lät högt och ”grymt” från andra sidan ön. Vi preppade LeLuna med focken på inre förstaget (den har vi inte på rulle). Mest för att testa den i någorlunda hård vind samtidigt som vi hade jollen upplagd på fördäck.

Väl ute på havet, var det inte alls så mycket vind, ändå visade sig Hanöbukten från sin sämre sida. Korta, täta vågor från sidan och vi rullade fram i ganska jobbig sjö. Från början endast 8 m/s och med lilla focken utan storsegel, gick det inte många knop. Vi rullade ut även genuan och det blev betydligt bättre. Farten ökade lite även om inte båten direkt stabiliserade sig. Gungeligung!

Johans föräldrar, Lasse och Catharina, stod på piren och mötte oss. Även en hamnvärd kom dit direkt, ivrig att berätta hur vi gör när vi betalar. Flera gånger frågade han om vi förstod hur vi skulle betala. Vi lyssnade bara med ett halvt öra, och såg en QR-kod som vi försökte betala med via Swish innan vi lämnade hamnen. När det inte fungerade, tänkte vi kolla upp det noggrannare när vi kom tillbaka. Gick upp till huset där Catharina förberett Caesarsallad. Njöt ute i solen på deras härliga uteplats.

Tittade i brevlådan och, jaaa, där låg ett litet kuvert adresserat till Johan. Ett paket fullt med värdefulla, nya travare. En i metall och flera extra i plast. HÄRLIGT! Äntligen kunde vi få storseglet på plats igen!

Efter kanske en timme ringde Catharinas telefon och då var det hamnvärden som sa att det inte såg ut som vi betalt (han hade hennes nummer eftersom hon ringt dit innan för att höra var vi kunde lägga oss med båten). Hon sa att vi försökt med QR-koden och så klart skulle ordna med betalningen när vi kom tillbaka till båten. Sedan gick det en kvart, så ringde hamnkaptenen och undrade samma sak. När Catharina intygade att vi verkligen inte tänker smita från betalningen, förtydligade han att de haft problem med detta och att de numera polisanmäler båtar som inte betalar. Har nog aldrig varit med om att en hamn varit så ivrig att få betalt så direkt. Och då är det här i lilla fiskehamnen i Hörvik (!) Vi gick ner till båten och lyckades betala. Vi hade ju verkligen inte ens tänkt försöka smita! Och koden till dusch och toalett fungerade inte pg.a ej öppnat för säsongen… Märkligt, men ja, ja, så kan det vara :).

Karins Volvo såldes via KVD på kvällen och vi följde budgivningen med spänning, även om det aldrig blev någon spänning eller trissad budgivning… Fick inte riktigt vad vi hade hoppats, men så är det väl nästan alltid när man säljer sin bil…

Avslutade kvällen med bubbel och blev bjudna på riktig lyxmiddag. Mycket trevligt och mysigt att träffa dem igen och bubbla och babbla hela kvällen!

2023-05-11
HÖRVIK – HANÖ
5 distans 12º, Sol, SO, 5-8 m/s

Sov länge och hade en lugn morgon. Johans faster Nicka kom ner till bryggan och inspekterade hur vårt nya hem ser ut. Promenerade upp till Lasse och Catharina där vi blev bjudna på lyxfrukost. Hemmagjord ingefära-shot, färskbakat bageribröd och även nybakade wienerbröd som Nicka hade med sig. Långfrukost med flera timmar i solen på uteplatsen, satt i princip fram till lunch. Kanske kan vi känna att vi varvat ned ordentligt nu!

Lyckades få dit travarna på storseglet! Johan satte på sig syhandsken och fick dit alla tre relativt snabbt. Så nu sitter de som en smäck där de ska!

Återigen kom hamnvärden förbi båten. Han undrade om vi skulle stanna en natt till, för hamnavgiften vi betalat igår gällde egentligen bara till kl.12… Men nej… vi betalade inte någon mer avgift :).

En sista go´fika hos Lasse och Catharina och sedan styrde vi ut från hamnen i Hörvik med Johans föräldrar vinkandes på piren.

Skönt att kunna hissa storseglet igen! En mycket kort segling idag, kanske 30 minuter. Sedan var vi framme på vackra Hanö. Tog promenad upp till fyren. Vägen dit var via en hjorthage och var säkert 30 dovhjortar som gick och betade på vägen upp, totalt orädda. Gustaf var så klart tokintresserad och gnydde och hade mer än gärna velat springa och jaga…

På Hanö på en torsdag, då måste man ha en Jäger. Det är sedan gammalt! Den satt bra och vi sände en tanke till Peter och Ingrid där hemma som lämnat med den till oss innan vi åkte.

Nu dags att skynda upp till fyren igen för att hinna se solnedgången!