sailingleluna.se

2023-05-14
SKILLINGE – YSTAD

23 distans 17º, Sol, SO 4-7 m/s

Härlig segling, slör varvat med läns. Vi har hela tiden haft rätta vindriktningar och nu har vi äntligen även värme. Riktig semestersegling! Rundade Sandhammaren, Sveriges Kap Horn! Heja oss, vad snabbt vi kommit ner hit!

Kom fram på eftermiddagen och möttes av ett Ystad med sommarvärme. Byxor av, shorts/kjol på och med vita, självlysande ben gjorde vi stan tillsammans med Gustaf. När hundar går och luktar sägs det att de är ute och läser morgontidningen, så idag fick Gustaf alltså lugnt strosa runt och läsa Ystads Allehanda.

Såg ”Dao” ligga i hamnen på väg tillbaka, en båt vi haft lite koll på. När vi var på Håskö vår första vecka, berättade hamnvärden att hon samma dag varit och vinkat av en annan båt som skulle iväg på långsegling. Den båten hette Dao. Vi har följt den via AIS lite efter det och nu låg den alltså i Ystad utan att vi haft koll på det! Vi gick och hälsade och det var mycket riktigt ett par likasinnade på väg söderut, Staffan och Gitte.

Lite senare kom de förbi och knackade på LeLuna och vi bjöd ombord dem på öl i sittbrunnen. Samtalsämnena kretsade så klart kring gjorda förberedelser, packning och tankar framåt. De har tagit steget längre än vi och sålt av allt för att ge sig iväg på ”längesegling” på obestämd tid. Fick gott om tid att babbla av oss, innan Gustaf började tjata om att gå i land igen. Mycket trevliga och hoppas vi stöter ihop någon mer gång under resan söderut!

Sökte fram turen ”I Wallanders fotspår” via Ystads turistbyrå och tänkte vi kunde lära känna stan via Wallander parallellt med Gustafs kvällspromenad. Visserligen kul att gå runt i Ystad och bocka av olika byggnader, men ingen av oss kunde överhuvudtaget referera till någon Wallanderfilm… Exempelvis nr 3, vid Ystads konstmuseum: ”Sjukhusscenen, där karaktären Erika Carlman vårdas efter sitt självmordsförsök i filmen Sidetracked, spelades in i konstmuseets hörsal”. Jaha, tänkte vi. Mycket intressant. Ingen igenkänningsfaktor alls, men då hade vi i alla fall sett Ystads konstmuseum 😀.

Men att uppleva Fridolfs konditori, där han åt sin ”sillamacka med lättöl” och där man kan beställa ”polisbilsblå Wallanderbakelse”, var ändå en upplevelse utöver det vanliga…

Kvällsdusch i serviceanläggningen och sedan bums i säng. Känner nog att vi börjar komma in i semester-mode nu.

2023-05-15
YSTAD – FALSTERBOKANALEN

34 distans 17º, Sol, SO 5-8 m/s

Ytterligare en dag med strålande sol och vindarna med oss. Alltså ytterligare en dag med magisk segling! Det är nästan osannolikt att vi kan ha haft sådan tur med rätt vindriktning hela vägen ner! Idag var det dessutom lite hårdare vind, så vi susade fram i god fart, utan gung eller lutning. Vilken njutning! I alla fall för Karin! Johan däremot kämpade med att putsa sittbrunnen medan autopiloten styrde oss mot Falsterbokanalen. Bra arbetsfördelning! Första dagen med kjol/shorts och kortärmat även under seglingen!

En lång dag till sjöss idag och Gustaf låg ömsom i sol och ömsom sovandes utsträckt i skugga. När han inte stod i nedgångsluckan och tiggde gurka!

Till slut nådde vi Falsterbokanalen och var framme vid målet för dagen! Behövde invänta en broöppning och sedan lade vi till i Höllviken precis efter kanalen. Trodde Gustaf var väldigt kissnödig vid det laget, men när vi kom i land var han mest ivrig att få gå i och bada. Förvånad bara när det var så långgrunt att han nästan aldrig kom i tillräckligt djupt för att simma! Men till slut så! Lyckades hitta ett bageri på promenadrundan och köpte valnötsbröd till frukost i morgon.

Johans brorsa Mats hörde av sig och kom förbi och hälsade på tillsammans med fina Elsa! Superkul! Karin grävde fram en Citronkaka-mix under soffan och ”slängde ihop” lite fika till de kom. Och blev som vanligt ett mycket vackert bakverk att bjuda på.

Om allt går enligt plan är detta sista natten vi sover i Sverige. På väldigt länge.