sailingleluna.se

2023-05-18 – 2023-05-21
KÖPENHAMN (NYHAVN) – KASTRUP STRANDPARK

6 distans, 18º, sol, O 3-5 m/s

Efter snabb morgonpromenad kastade vi loss och åkte mot Köpenhamn. Kaffe i sittbrunnen under motorgång, men frukosten fick vänta tills vi var framme. Och vi lyckades faktiskt knipa en plats i Nyhavn, precis mitt i smeten! Perfekt plats och vi kände oss grymt nöjda!

Men… på eftermiddagen skuggade huset ovanför hela båten, samtidigt som vinden vridit och vi fick kall vind rakt in i sittbrunnen. Burr! Men värst av allt var att det kom stora turistströmmar från bron exakt där vi låg. Och typ alla stannade precis över oss för att fotografera de kända färgglada husen vid Nyhavn. Vi hade alltså åskådare rakt över oss hela tiden, som dessutom kommenterade till varandra vad vi åt eller gjorde. Så det kändes inte så bra längre. Vi flyttade ut en bit på kajen och vände samtidigt båten. Och fick… en ny perfekt plats!

Som sig bör med weekend i storstad, blev det mycket strosande runt i stan i olika omgångar. Blev även en riktigt genuin Danmarks-lunch i båten.

Christiania behövde vi så klart spana in också, Köpenhamns näst populäraste turistmål. En lite annorlunda ”stadsbild”, ungefär som väntat. Dessutom en söt doft som låg tät i området, även det som väntat.

Är så långt ifrån drogliberal man kan bli, men hade ändå tänkt att det kanske skulle upplevas som lite halvskön hippiekänsla där. Men så var det inte alls. Absolut inga sköna hippie-människor i flower-power kläder som sålde egenodlat ekologiskt… Mer typen Rinkeby-kriminella, vissa dessutom halvt maskerade, som stod i bås och sålde. Runtomkring på torget och i parker, samlades gäng av uteliggare och mestadels trasiga människor.

Fotografering förbjuden i Christiania, men vågade ta några diskreta foton där ingen kunde skälla ut oss.

Även Ludde fick så klart ett varmt välkomnande när han anslöt till oss på fredagen.

Tre av fyra barn samlade på LeLuna i Köpenhamn! Så himla mysigt att ha dem där! När vi inte var och strosade någonstans, satt vi ute i sittbrunnen och bara njöt. Som att sitta på en schysst uteservering mitt i Nyhavn, njuta av solen och spana på folklivet.

Satte i jolle+motor och gjorde sightseeingtur i Köpenhamn från vattnet. Verkligen en hit! Massor med smala kanaler att åka runt i.

Mats, Elsa och Åsa kom och hälsade på igen! Lite bubbel och babbel i sittbrunnen och sedan middag på uteservering.

Ludde åkte hem söndag förmiddag och vi kastade loss direkt efter det och tog oss till en ankringsplats vid ”Kastrup Strandpark”. Efter lunch fick Erik skjuts av Johan med jollen till Kastrup. Kajsa sov kvar ytterligare en natt och även hon fick sedan jolle-skjuts till Kastrup för flyg hemåt igen.

Visst är det lite ballt ändå att vi skjutsar och lämnar av på Kastrup med gummijolle? 😀

Så fick det göra lite ont i hjärtat igen när alla åkte hem till sitt. Men vi får hoppas på fler besök från dem på olika ställen i Europa denna sommar!

2023-05-22
KASTRUP STRANDPARK – VEN

17 distans, 24º, sol NO 1-4 m/s

Efter Kajsa blivit avsläppt på Kastrup, kastade vi loss direkt och seglade mot Ven. Väldigt lite vind, men vi kämpade på med segel uppe i princip hela tiden. Och ja – vi åkte till Ven… Vi som lämnat Sverige på obestämd tid. Och den obestämda tiden blev alltså bara knappt en vecka.

Men vi kunde ju inte missa Ven…

Otroligt lugnt väder, så vi släppte ankaret och lade oss för svaj en bit ifrån Kyrkviken-hamnen.

På med motor på jollen och sedan in till land. 25 grader, vindstilla och gassande sol, men vi tog oss ändå upp till kyrkan på ”toppen”. Försökte oss på en genväg tillbaka och var mer än halvvägs ner, när det var avspärrat. Privat-skylt där det stod att enda vägen ner var att gå hela vägen upp igen. Pust…

Johan meckade sedan med en vinsch som vi tyckte låtit lite ledsen, och ”plopp” så ramlade en liten metallring från vinschen ner i vattnet. Helvete… Johan hämtade dykutrustningen för att ge sig ner och leta. Stora förhoppningar att det skulle lyckas, men hela botten var täckt av sjögräs. Dessutom låg vi ju på svaj, så osäkert exakt var den ramlade i. Trots ett antal varv vid botten, fick vi tyvärr anse metallringen förlorad. Mulle-Meck-Johan gjorde då en ny egentillverkad ring i plast av ett snusdosa-lock (!). En bild är med snusdosalock och en bild är vår andra vinsch med metallring ”i original”. Snyggt! Johan han kan han! 🤩

Ny jolletur in till land för en längre promenad på ön. Vilken idyll. Stora rapsfält, välplogade åkrar och otroligt välskötta hus och tomter överallt. Ön har ca 370 bofasta, så det var ändå lite folk vi stötte på trots lågsäsong. Men jag säger bara ”fasaner, fasaner, fasaner….” herregud vad många fasaner. Precis överallt. Hundratals!!!
Måste erkänna att vi behövda googla innan vi kunde fastställa att det faktiskt var fasaner 😂.

Nu är vi tillbaka i LeLuna och vinden har ökat en del. Tror ändå vi kan ligga kvar med ”ankarvakten” på. Men om vi behöver byta plats och ta oss in i hamn, åker vi i alla fall till danska sidan. Och i så fall blir det ju inte någon mer natt i Sverige trots allt…