sailingleluna.se

Efter regn kommer sol, även i Danmark!

2023-05-23
FYN – HORNBAEK

20 distans, 13º, regn, O 3-5 m/s

Vid morgonpromenaden rullade sig Gustaf på en (redan) död fågel vid strandkanten… hua! Vår lilla söta varelse, hur kunde han…? Hem i jollen och sedan var det päls-sanering som gällde, en ordentlig schamponering i sittbrunnsduschen. Efter det såg han väldigt ynklig ut och darrade i hela kroppen. Visserligen kallt och regnigt ute, men han har ju badat i mycket kallare vatten… Plutten, allt äckligt förlåtet och vi försökte på alla sätt värma honom. Känns som han inte blev sig själv förrän på kvällen igen. Antagligen var det en kombination av att han frös och lite prinsess-fasoner när han kände att vi var besvikna på hans rullning i land… Så ynklig. Och söt 🥰.

Seglingsdagen kunde ha haft lite mer att erbjuda. Obefintlig vind, regn OCH kallt. Först hade vi tänkt gå betydligt kortare sträcka, till en mysig fiskeby. Men när vi läste noggrannare i hamnboken, visade det sig att de inte hade tillräckligt breda platser. Så – vi ändrade kurs och körde istället till Hornbaek, strax norr om Helsingör. Återigen seglarställ och mössa på. Vi hade dessutom biminin uppfälld hela dagen, vårt solskydd fungerar alltså lika bra som regnskydd 😀.

Vi har inte haft många dagar med regn sedan vi åkte, tack och lov. För lika underbart som det kan vara med vackert väder när man lever i båt, lika tradigt kan det kännas när det är regnigt. Som idag. Men eftersom det var soligt igår och vi vet att det ska bli fint väder igen redan i morgon, så känns det ändå typ okej. Att kura in sig i båten och höra regnet smattra på taket.

När regnet avtagit lite, kikade vi runt i denna lilla småstad. Större än vi trodde faktiskt! Hornbaek hade kanske upplevts som ett kanonställe en solig sommardag. Med fina stränder, rökeri, shoppingställen, glassbarer etc. Men en dag som denna, var det svårt att riktigt få samma känsla. Men det lurar nog där under någonstans 😏. Hittade en liten insjö med ett löparspår, som vi gick runt. Och Gustaf fick nöjt nosa precis hur mycket han ville.

Vi har börjat förstå principen med hamnarna här i Danmark. Det är inte gästhamnar med tydliga gästplatsskyltar som vi är vana vid. Istället finns vändbara skyltar vid varje plats. Är de vända med röda sidan utåt är det en ”no-go-plats”. Men har de vänt grön sida utåt, är det fritt fram att lägga till där. Smart system ändå, eftersom alla platser kan nyttjas hela tiden (även privatplatser).

Hittills har det inte varit bojar eller mooringlinor i någon hamn. Alla platser har istället pålar vid aktern (eller fåtal långsidesplatser). Vi är då helt beroende av att det finns lediga platser som är tillräckligt breda för vår båt, det finns liksom ingen ”inklämningsfaktor” att spela på. Skönt att vi är här under lågsäsong!

Hornbaek är ingen speciell hamn och ändå betalade vi ca 450 SEK för en natt. Om vi skulle ligga i hamn varje natt landar det på ca 15 KSEK/månad. Vi har så klart hamnkostnad med i vår budget, men vi ska verkligen försöka ankra de gånger möjligheten finns. Inte så att vi ska ”offra” något för att spara in på hamnavgift, men när det passar ska vi absolut göra det.

Med det sagt… så finns det faktiskt en väldigt bra ankringsplats precis här utanför Hornbaek… Men, regniga dagar är det mindre kul att ta jollen till land för hundrastning, speciellt sista vändan på kvällen och första på morgonen. Så hamn it is!

2023-05-24
HORNBAEK – GILLELEJE

8 distans, 17º, moln/sol, NV -3-5 m/s

Velade väldigt vart vi skulle gå idag. Antingen Gilleleje som var väldigt nära (kunde till och med se udden när vi kastade loss), eller så skulle vi behöva gå ca 30 distans (inga hamnar däremellan). Vi kastade loss och tänkte känna efter vad vi ville när vi väl var utanför inloppet.

Väldigt svag vind och kryss. Trots vår nya devis, ”en gentleman kryssar aldrig”, så kryssade vi idag. Det var ju nära till Gilleleje, dessutom varmt och uppehåll.

Vi såg tumlare en bit från båten under dagens rutt! Flera gånger till- och med, otroligt häftigt! Tänk vad en sådan syn kan göra med sinnet! Och denna val-typ behöver vi ju inte ens vara rädda för. Wow!

Googlade sedan lite om tumlare och såg då att Sverige och EU har ett förslag om krav på fiskare att använda pingers för att hålla de utrotningshotade tumlarna borta från näten (skadas lätt som bifångst i näten). Vid tester verkar det fungera. Bådar ju gott då, att vi har pingers redo när vi kommer till områden utsatta för späckhuggarattacker. Den typ av pingers vi köpt, har huvudsyftet att hålla just späckhuggare borta från näten (används i exv Canada). Späckhuggarattackerna har nämligen satt fart i området runt Biscaya igen, efter att ha varit lite färre incidenter under vintern. De anfaller segelbåtar och ”käkar upp” rodret. Ingen vet varför de plötsligt börjat med det i just detta område, men senaste teorin vi hört är att de övar sig på att döda tonfisk… och lär sig beteendet av varandra. Pingers är av någon anledning förbjudet att använda i Spanien, den ”enda” tillåtna åtgärden är att hälla ner säckar med sand under attacken (som tydligen irriterar deras lufthål och kan göra att de ger sig). Förutom våra pingers ska vi alltså ladda båten full med sandsäckar…

Precis vid inloppet till Gilleleje velade vi fortfarande. Ska vi gå in- eller inte? Ångrade oss flera gånger men till slut styrde vi ändå in. Pg.a den svaga vinden hade det tagit lång tid till nästa ställe och det hade inte känts schysst mot Gustaf när vi ändå velade.

Och vilken tur att vi svängde in, vilket kanonställe! Väldigt mycket liv och rörelse i hamnen och en riktigt härlig och levande stad. Även nu under lågsäsong. Dessutom verkar det vara onsdagskappsegling, så extra mycket liv häromkring.

Återkopplar till hamnavgifter från igår, här var hamnavgiften ca 300 SEK. Och det är ett bättre ställe!

Köpte med oss rökt makrill från fiskaffären och käkade som lunch i sittbrunnen. Lite potatis och aioli på det, så smälte det i munnen. Mums! Sedan sprack det upp också och blev klarblå himmel. Strålande sol och livet visar sig från sin ljusa sida igen! Tänk vad vädret kan göra!

Var framme tidigt idag, så vi strosade runt i stan i olika omgångar. Och slöade i sittbrunnen däremellan. En riktig latdag! I kväll ska vi ta en längre sväng med Gustaf, så han får röra sig mer. Gjorde ett försök på eftermiddagen, men då behövde vi dra i kopplet för att han skulle följa med (som vanligt när han inte är promenadsugen) Han piggnar nog till när solen gått ner.

Vår närmaste plan, är att segla runt här i Danmark ett tag till. Eftersom ”The Ocean Race” (jorden-runt-kappseglingen) har ett stopp i Århus i början på juni, vill vi vara i den hamnen då. Ska passa på att se jippot och båtarna när vi nu ändå är så nära vad gäller tid- och plats.

Men direkt efter det drar vi ner mot Kielkanalen. Inte än alltså, men snart! Rycker ärligt talat lite i våra ”åka-vidare” nerver. Men vi ska stanna i Danmark ett tag till!