sailingleluna.se

Utflykter med finbesök (Saint-Vaast-la-Houge)

2023-07-27 — 2023-08-02
KVAR I ST-VAAST-LA-HOUGE

0 distans

Här ligger vi i ytterligare en hamn som man måste komma in i under högvatten. Från ca 2h innan högvatten, till ca 2h efter högvatten står slussen till hamnen helt öppen och det går att åka in- och ut ur hamnen hur som helst. Men sedan stängs porten helt under 8h, för att ha kvar lagom djup i hamnen under tiden vattennivån sjunker utanför (ända till torr mark). Så håller det på i ungefär 12h-intervall, dygnet runt. Men det blir inte samma tid varje dag, eftersom tidvattnet förskjuts ca 30 min per dag.

Så att planera tid för avfärd för att komma ut ur hamnen en dag, blir andra tider att ta hänsyn till några dagar senare.

Och att komma in till byn från hamnen den ”korta” vägen över slussen, är inte möjlig under de drygt 4h som portarna står öppna (då får man istället gå runt hela hamnen någon km). Så det gäller att ha koll på vilken tid man vill in till byn och strosa eller handla, om det ska vara nära.

Första dagen här hann vi lugnt till bageriet på morgonen för att köpa färskt frukostbröd innan portarna öppnades. Andra dagen lite mer tight… därefter var det bara att ta sig hela vägen runt, eftersom tiden förskjutits ”för” mycket under morgontimmarna.

Vi har stannat här i mysiga franska Saint-Vaast-la-Houge i många dagar nu. Delvis planerat, eftersom vi tog emot ett riktigt kärt besök av fina lilla familjen!

Victor tog bilen ner till Paris, där han hämtade upp Johanna och Malte från flyget. De ska nämligen bila till Italien och ”svängde förbi” här hos oss på vägen ner. Det var ju ändå typ ”på vägen” (ca 5h omväg, *2…). glada är vi för det! Underbart mysigt att få träffa dem, med söta lilla Malte i fokus så klart!

Tyvärr kom de mitt i detta evinnerliga lågtryck vi fastnat i. Ömsom solglimtar, ömsom regn kunde vi bjuda på. Toppen då med bilen, så vi lätt kom iväg på ett par utflykter!

Tog en tur utmed Normandie-kusten till Utah beach, där det skulle finnas spår- och minnesplatser från ”dagen D”.

Det visade sig även vara arrangerade minnesdagar precis då, med tält, jeepar och tidsenligt klädda militärer. Kul att vi lyckades pricka in det också!

När vi gick runt vid stranden, såg vi en hjälmklädd man gå runt ovanpå en av bunkrarna. Riktigt effektfullt tyckte vi! Karin plockade fram telefonen för att fota, men insåg då att det bara var en vanlig turistande motorcykelåkare som inte tagit av sig hjälmen. Ha, ha, ha 😂. Men… var han inte lite utklädd ändå…? Nix… icke… han hade till och med ett fett Harley Davidson-emblem på ryggen, så inte ens nära någon militärklädsel. Ja, ja. Man kan ju inte få allt… Kollade iaf in i bunkern under honom!

Brukar vara marknad en gång i veckan här i byarna, där de säljer ”lokalproducerat”. Hade återigen turen att pricka in en sådan marknad och köpte med oss lite lunch. Blev även en bit fransk nougat, som faktiskt var en riktig hit!

Ny bilutflykt åt andra hållet, till fyren Gatteville vid Pointe de Barfleur (världens 3e högsta). Imponerande och coolt! Tyvärr fick inte hundar följa med in, så Karin fick snällt vänta nedanför med Gustaf när de andra stegade upp för alla trappsteg ända till toppen. Var i alla fall en grym utsikt där!

Låg ett mini-museum intill, som Johan och Victor gick in i och kollade. Och kollade. Och kollade. Och kollade. Måste varit väldigt sevärt tänkte Karin när hon gick in! Visade sig vara en ”väldigt intressant” historik kring de olika lampor som suttit i fyren. Karins rundtur gick på knappa minuten…

Här i St-Vaast, finns en väldigt speciell ”erkänd” butik som vi fått starka rekommendationer att gå till (Maison Gosselin). Den har allt från handgjorda tvålar, till kött, till marmelader, till leksaker, till prylar, till inredning, till matfonder, till vinkällare, till whiskeyavdelning till… Mängder av topp-recensioner och kommentarer på Google. Någon hade åkt hit varje år i tio års tid… Dit var vi så klart tvungna att gå!

Kunde bara konstateras att det var en väldigt annorlunda och cool butik. Här, i denna ”sevärdighet”, var Karins rundtur inte över på knappa minuten… (hon gick till- och med tillbaka ytterligare en gång sedan). Victor och Johanna köpte med sig och bjöd på spännande mat- och dryck därifrån sista kvällen. MUMS!

Victor, Johanna och Malte åkte vidare mot sol och värme tidigt måndag morgon. Superkul att ha fått låna dem några dagar och vi längtar redan efter nästa gång vi ses ❤️.

Vi planerade att åka vidare till Cherbourg direkt. Vinden var ”på gränsen” för hård, och som vanligt västlig (=rak motvind), så vi velade och diskuterade fram- och tillbaka om vi skulle åka eller stanna. Men tänkte att vi nog skulle åka ändå. Ganska kort sträcka och intressant hur det känns när det är ”på gränsen”. Vi velade och velade och velade… Johan gick runt på bryggan och pratade med andra som började kasta loss (när slussen öppnade under högvatten). Men alla skulle åt andra hållet (dvs inte åka mot vinden).

En man på bryggan sa att vi absolut inte borde åka och att det kunde vara direkt ”farligt” att åka ditåt idag. Speciellt runt den udde vi ska, som har väldigt starka strömmar. Det fick oss att till slut bestämma oss för att stanna. En riktigt stor och rejäl aluminiumbåt (motor-yacht) gav sig ändå av åt ”vårt” håll. Men när de kom runt udden var det helt sjuka vågor, så de vände och kom tillbaka igen. Så, skönt att vi tog beslutet att stanna kvar (vi hade nog dessutom inte hunnit tillbaka från udden till hamnen igen, innan slussporten stängts).

Såg dock på ”Marine Traffic” att två segelbåtar faktiskt tog sig härifrån och dit denna dag. Men vi vet ju inte hur de hade det där ute, eller om allt fortfarande var helt på båten när de kom fram…

Och nu – ytterligare en dag med väldigt hård vind, regn och rusk (prognosen idag säger upp till 23 m/s !). Tur ändå att vi vet att vi till slut kommer få vår dos av värme och snart inte vara lika beroende av strömmar och högvatten längre! För vi tror att vi ser en väderlucka. Snart…