sailingleluna.se

En låååång etapp! (St Vaast – Guersney – Roscoff – Láber Wrac´h)

2023-08-02 — 2023-08-04
ST-VAAST-LA-HOUGE – GUERNSEY – ROSCOFF

150 Distans (!!!), 8-13 m/s, moln

Ytterligare en dag i Saint-Vaast-la-Houge. Busvädret med ”för” starka västliga vindar bara fortsatte. Men så såg vi en OK väderlucka på drygt ett dygn (innan ny kulingvarning annonserats…). ÄNTLIGEN! ett läge att komma vidare.

Kastade loss vid kl.11 då slussportarna till hamnen öppnat och strömmen var gynnsam.

Målet för dagen var Cherbourg. Runt den udden blir det väldigt starka strömmar, så extra viktigt att passa in rätt vind och strömriktning där. Tanken var att passera ena hörnet på udden denna etapp, för att sedan kunna passa in andra hörnet på udden i kommande etapp nästa väderlucka.

Kastade loss samtidigt som Roger och Maria på Aurora och påbörjade en relativt ”kort” sträcka.

Passerade fyren på udden, som vi besökte när Victor och Johanna var på besök. Denna gång såg vi alltså världens tredje högsta fyr (Gateville) från sjösidan istället 😁.

Väl framme vid Cherbourg, insåg vi att vi faktiskt kunde hinna med rätt strömriktning vid andra udden också (det hade vi inte räknat med). Om vi inte tog chansen att fortsätta direkt, skulle vi ”fastna” i Cherbourg ett antal dagar pg.a det nya (o)vädret som var på gång in.

Så, hastigt och lustigt tog vi beslutet att fortsätta… Återigen fick vi vinka ”på återseende” 👋 till Roger och Maria, som bestämde sig att fortsätta enligt ursprunglig plan och svängde in till Cherbourg. De fotade dock LeLuna när vi försvann bort i fjärran ⛵.

Karin hade tidigare varit i kontakt med tullmyndigheten på Guernsey om möjligheten att ta med sig hund. Det var ju inte möjligt via privatbåt, vilka veterinärintyg vi än skulle ha skaffat. Vid ytterligare kontakt med dem, fick vi dock ett tillstånd att ankra där för vila, innan fortsatt resa över ”bukten”. Kravet var (förutom pass och rabiesvaccin), att ge avmasknings-tablett, samt meddela dem innan vi lämnade Frankrike. Vi skulle även hissa den gula ”Q-flaggan” för att tydligt visa att vi inte klarerat in. Och absolut inte gå i land. Tydliga instruktioner alltså.

Så – plockade snabbt fram telefonen och mejlade att vi var på väg att lämna Frankrike och styrde sedan mot nästa ”ström-hörn” av udden.

Och vilket ström-hörn det var!!! Mer än 7 knops medström. Helt overkligt! Havet bubblade och LeLuna forsade fram. Lyckades fånga GPS fart 13,9 knop (fart genom vatten 6,2) på bild. Men vi var faktiskt uppe i över 14! Helt galet!

Kändes så klart riktigt häftigt. Men samtidigt läskigt, eftersom vi inte kunde vara helt säkra på hur havet, strömmarna och LeLuna skulle bära oss hela vägen förbi den ”kritiska” udden. Men, allt gick bra och upplevelsen var grym! Väldigt tydligt att man absolut inte kan passera udden i motström eller i hög sjö. Respekt!

Vår färd fortsatte mot den ankringsvik vi sett ut på Guernsey. Flaggorna hissades enligt instruktioner.

Kom fram sent på kvällen, men innan solen gått ner. Såg vackra Guersney från vattnet i alla fall. Ja, ja… vad är väl en bal på slottet… 🏰…

Ankringsviken visade sig tyvärr vara riktigt dålig. Höga svallvågor och den låg relativt oskyddad. Hade egentligen tänkt stanna där hela natten för att sova, men det blev alltså inte läge för det. Ankrade några timmar. Lagade mat, Johan sov en stund och Gustaf rastade på mattan (så duktig!). Nedan, en stolt och nykissad Gustaf utanför Guersney!

Vid midnatt körde vi vidare igen, lagom för att följa strömmen mot Roscoff på andra sidan bukten. Blev aldrig kolsvart, eftersom det var en stor ”spring-flods-måne” som lyste upp havet åt oss. Så vackert!

Men hua vilken sträcka det blev sedan… Vinden ökade under natten och blev betydligt starkare än prognos (ca 14 m/s). Vi hade strömmen snett bakifrån och den relativt hårda vinden snett framifrån. Med andra ord det förhållande man absolut bör undvika… Dessutom låg det kvar gammal sjö från förra ovädret.

Mycket höga vågor, som rullade kors- och tvärs. Satte första revet på storen och rullade in genuan en bit. Vinden ökade ytterligare och vi tog ytterligare ett rev. Sedan flög vi fram, konstant i 10 knop, mellan vågtoppar och vågdalar. Kors och tvärs, huller om buller. Och så UUUURRRKKK! Karin drabbades av sjösjuka 🤮. Ordentligt! För andra gången på denna resa (tyvärr antagligen inte den sista).

Vi hade en ETA kl.06 men tiden gick såååå sakta. Dessutom, som vi visste, kom motströmmen efter ett tag och ETA flyttades framåt. Och framåt. Och framåt. TILL SLUT! vid ca kl.11, kunde vi äntligen styra in till marinan vid Roscoff.

Vi klarade det!!! Den längsta och jobbigaste etappen hittills på vår resa. Summerat 150 distans på 24h (inklusive ankringsstoppet några timmar).

Hur var då vågorna egentligen, något Karin överdriver?? Nej, faktiskt inte, lovar! Även för Johan var detta de värsta vågor han varit med om. Tur han inte blir sjösjuk i alla fall!

Det gick inte ens att titta bort mot horisonten, det enda som syntes där var vågor som såg ut som högt land, men som rullade, kors- och tvärs. Hela tiden! Hua! Sjösjuke-plåstret var ändå på, men bara ett halvt och det sattes på alldeles för sent…

Pratade med en fransk båt när vi kom i land (som legat framför oss hela vägen över bukten). Han bara skakade på huvudet åt nattens upplevelse och vågor…

Gustaf då, hur klarade han det? Galant måste vi säga! Vilken skeppshund! Han njöt så klart inte av nattens sjögång, men han verkade inte sjösjuk eller rädd heller. Och han var pigg och glad när vi kom fram! Han ville även få mat på sina vanliga tider under sjögången och slukade den utan problem. Och rastningen på mattan fungerade ju också! Världens bästa Gustaf 🐶.

2023-08-04–2023-08-05KVAR I ROSCOFF

0 Distans, 10-20 m/s, sol/moln

Nytt kulingväder…. Vilket vi visste (därav att vi pressade gårdagen). Låg tryggt och skönt kvar i hamnen i Roscoff.

Hörde det pratades svenska i ett par båtar mittemot oss. I ena båten en svensk man som var på väg hem från Karibien efter att ha varit där i 7 år. Pengarna slut och dags att motvilligt åka hem till kylan. I den andra båten (engelskflaggad), var en annan svensk som hoppat på som crew och hade som mål att ta sig runt jorden på olika båtar.

”Karibien-båten”, hade köpt på sig eftertraktade ”bangers” inför ”späckhuggarattacks-sträckan”, som han tack- och lov inte behövt använda. Nu var han alltså förbi detta område och kunde tänka sig sälja dem. Vi slog till direkt! Så 20 EUR senare har vi nu ÄNTLIGEN lyckats få tag i dessa:

Passade på att sätta upp ytterligare nät på mantåget (för Gustafs skull). Vi köpte även fenderklämmor, så det blir görligt att ha nätet där utan att störa alltför mycket vid tilläggning.

Franska tullmyndigheten knackade plötsligt på… de ifrågasatte varför vi inte klarerat in i Frankrike samt bad oss visa papper på att vi klarerat ut från Guernsey (utanför EU). Vi försökte flera gånger förklara att vi aldrig klarerat in- eller var iland där, men de verkade inte alls förstå… Till slut gav de sig i alla fall och gick och knackade på nästa båt… Phu!

En annan svensk, Pierre (från Stäket utanför Kungsängen!), kom hit till Roscoff från Guernsey med sin båt Lovisa kvällen efter oss. Vi har följts åt lite via Instagram, så vi hade lite koll på varandra. ”Hittade” honom på bryggan och babblade lite. Sedan satsade vi på gemensam restaurangmiddag på kvällen och lite efteröl på LeLuna. Trevligt!

2023-08-06

ROSCOFF – LÁBER WRAC´H

30 Distans, 68 m/s, sol, 18

Supersoft morgon och hade egentligen tänkt stanna i Roscoff ytterligare en dag. Var nämligen oroliga att det skulle ligga kvar höga vågor från gårdagens nya (o)väder, något vi helst ville undvika denna gång… Men, så såg vi hur båt efter båt kastade loss och gav sig iväg. Hmmm… då kunde det väl inte vara så farligt där ute på havet… Vi bestämde om och gjorde oss redo.

Vid kl.12 skulle strömmen vara med oss. Kastade loss och gav oss ut på havet. Och hej vad det gungade! Men det var i alla fall inte korsvågor!

Gustaf total-cool och lade sig i lä och sov. Karin styrde direkt från början och fick inga tendenser till sjösjuka (phu!). Och efter någon timme lugnade sig faktiskt vågorna en hel del också. Frid och fröjd alltså!

Kände oss fortfarande lite möra från vår tidigare etapp, så trots att det egentligen var en relativt kort sträcka kändes seglingsdagen ärligt talat väldigt seg. Men så…

… ÄNTLIGEN HÄNDE DET !!!

Vi fick sällskap av delfiner en stund. Tjohoooo!!! Det var SÅ HÄFTIGT!!! Mer delfiner till folket!!!

Framme i Láber Wrac´h tidig kväll. Snart, snart, snart är vi ute ur Engelska kanalen!

Efter en enkel middag och promenad runt i den lilla byn däckade vi totalt! Jobbigt att vara långledig 🤣.