sailingleluna.se

Lämnar Engelska kanalen, vidare in i Biscayabukten (Láber Wrach-Láber Ildut-Camaret sur Mer)

2023-08-07
LÁBER WRAC´H – LÁBER ILDUT

36 Distans (eg. 20 distans…), 5-8 m/s, 18º sol

Kastade loss vid lunch för att få fördel av- och optimera strömmarna.

Efter drygt 1h på väldigt lugnt vatten, ser vi en liten motorbåt på havet vinka på hjälp. Åkte så klart fram för att se vad vi kunde göra. De var i ”sjönöd”. Fick inte igång motorn och behövde hjälp att bogseras in. Grunt mot land utmed hela kusten, så vi hade inget annat alternativ än att vända om och bogsera tillbaka dem HELA VÄGEN till Láber Wrac´h. I motström!

Hoppades att någon båt skulle passera, som ändå skulle åt det hållet och kunde ta över, men så klart inte… ingen väljer ju att åka i motström… Så vi fick snällt puttra på heeela vägen tillbaka, långsamt mot strömmen och med den lilla båten på släp.

Vid inloppet till hamnen (efter ca 2h), kom en jolle fram och tog över tampen för att köra dem sista biten in till bryggan. Äntligen kunde vi vända om igen och köra åt rätt håll. 4 timmar senare var vi tillbaka på samma plats som vi plockade upp dem. Och långsamt vände strömmen och vi fick motström i vår riktning också. SÅ SURT! Vi får helt enkelt hoppas på positiv karma för den insatsen!

När vi passerade stället vi ”räddat” motorbåten, såg vi hur ytterligare en motorbåt/ribb-båt drev runt och besättningen gestikulerade lite onaturligt… Men vad F-N… tänkte vi, det kunde ju inte vara sant! Vad var egentligen sannolikheten?! Men så såg vi att de bara var i extas över att ett gäng delfiner hoppade och lekte runt deras båt. Ingen ytterligare sjöräddning för oss alltså! Phu!

Kom till slut fram till Láber Ildut betydligt senare än vi hoppats. Vi som sett fram emot en kort, lugn och smörig dag… men som vanligt blir det aldrig som man tänkt sig!

Inloppet till den lilla hamnen var karg och stenig. Reeds-boken varnade om att det kunde bli svåra strömmar i det smala inloppet, så vi kände oss inte helt komfortabla när vi puttrade in.

En motorbåt med hamnkapten (som bar polis-tröja…👮‍♂️😁) kom och mötte upp oss och guidade oss in till hamnen. Som visade sig inte ha någon ledig plats till oss…

Svängde runt och blev istället visade till en ”boj-länga” vid själva inloppet. Ett helt nytt sätt för oss att förtöja. Man förtöjer fören i en boj och aktern i en annan boj. Sedan kan tidvattenströmmarna forsa åt olika håll, men alla båtar ligger stabilt kvar på samma ställe och det smala inloppet fritt för båttrafik.

Rodde iland med Gustaf och bar upp jollen på stranden. Det var lågvatten, så det fanns massor av spännande dofter på alla stenar och i sjögräset. Gustaf skuttade runt helt lyrisk, log och njöt av att springa runt och nosa på havsbotten!

Gick sedan upp en sväng i hamnen och byn, men med jollen i bakhuvudet hela tiden. Osäkra på hur snabbt högvattnet skulle stiga och om vi burit upp den tillräckligt långt… Och mycket riktigt, när vi kom tillbaka en liten stund senare, låg den och flöt i vattnet. Ha, ha!😁 Vi visste ju att det skulle vara så, men ändå så konstig känsla. Tur vi inte gick en längre sväng!

2023-08-08
LÁBER ILDUT – CAMARET SUR MER

18 Distans, SV 46 m/s, 17º moln/regn

Johan rodde iland med Gustaf för morgonpromenad och såg då ett gäng delfiner simma runt och ”leka” i kanalen. Karin var inne i båten och fixade frukost, så hon missade hela showen. Typiskt!

På förmiddagen, en längre promenad med Gustaf runt ett stort grönområde utanför byn.

Sedan kastade vi loss för att följa strömmen vidare in i Biscayabukten. Började med sträckbog+stöd av motor. Sedan kom vi till udden vid Brest. Udde+tidvattenström=extra stark ström… Vi hade strömmen med oss och vinden snett framifrån, vilket gav väldigt stökig sjö en stund. Men direkt vi var förbi udden, minskade strömmen och havsbubblet försvann. Vi svängde av och fick en härlig halvvind resten av etappen!

Fick besök av delfiner en stund även denna seglats. Dock tyvärr alldeles för kort för att hinna filma/fota. Men det är verkligen något speciellt!

Styrde in i Camaret-sur-Mer efter drygt 3h, en lagom lång etapp kändes det som denna dag. Och vilket ställe, så magiskt vackert! Höga klippor, vacker natur, sandstränder och en riktigt mysig by/stad.

Precis här drömde vi om att vara, när vi låg och väntade in rätt vindar i St-Vaast för ett antal dagar sedan. Ute från Engelska kanalen med dess ständigt starka, västliga vindar (=motvind).

Nu får det däremot väldigt gärna fortsätta vara västliga vindar, eftersom det är dags att styra sydost längsmed Biscayabuktens kust😊.

Det har varit exceptionellt blåsigt och kallt denna säsong i Engelska kanalen. De vi pratat med som brukar semestra här, har aldrig upplevt något liknande. Det har också ställt till det ordentligt för många seglare som ska åt samma håll som vi, och som verkligen har en tid de måste passa. Det går inte att åka ut i tidvattensströmmar+hård motvind, hur mycket man än skulle vilja.

Vi har åtminstone inte behövt få någon stress-panik, eftersom vi har all tid i världen😊 (även om det ärligt talat stressat oss en del ändå…).

2023-08-08
KVAR CAMARET SUR MER

0 Distans, SV 4-6 m/s, 25º SOL!!!

Äntligen en dag med värme och strålande sol! Och vi kunde ju inte ha varit på ett bättre ställe för att njuta av det!

Lugn morgon med lite fix på båten. Johan dök bl. a ned och bytte ut zink-anoden på propellern. Det var verkligen välbehövligt och alldeles för länge sedan det gjordes!

Gustaf fick äntligen bada (njöt som en tok!)

Sedan tog vi en långpromenad upp på berget i naturområdet här i Camaret-sur-Mer. Vilken utsikt, helt magiskt vackert! Toppenbra promenad-leder också. Och MASSOR av hundar mötte vi där. När vi kom tillbaka var det så klart badläge för Gustaf igen!

Vilade sedan ett par timmar i sittbrunnen innan vi tog Dramaten-vagnen in till byn och fyllde på med mat till både oss och Gustaf. Lyxig färsk räkpasta bjöds det på idag. MUMS! 🦐

Har varit riktigt skönt att ligga stilla här i Camaret-sur-Mer en dag. OCH det har vi gjort bara för att vi själva ville det! 🌞.