sailingleluna.se

Franska öarna i Biscayabukten levererar! (Camaret sur Mer – Loctody – Port Tudy på ön Groix – Sauzon på ön Belle )

2023-08-10
CAMARET SUR MER – LOCTODY

60 Distans, SV 3-6 m/s, 19º molnigt/dimma

Siktade på lite längre distans, till en liten charmig fiskehamn, Le-Guilvinec.

När vi åkte var vädret bra och havet lugnt och behagligt. Efter ett tag fick vi besök av ett gäng delfiner igen🐬. De simmade runt oss vid fören och lekte länge. Dessa delfiner var lite ljusare och betydligt mer lekfulla och ”sällskapliga” än de som kommit fram till oss tidigare. Så häftigt! Karin hade kameran uppe och fick en superbra film… Trodde hon… Visade sig att hon missat trycka igång den. Klant🥴 ! Men… hoppas det kommer många fler tillfällen!

Efter en stund blev det dimma och dålig sikt. En hel del båtar på sträckan, så det kändes lite olustigt.

Startade radarn och fick för första gången användning av den ”på riktigt”. Och det var verkligen toppenbra! Vid ett tillfälle kom det upp en liten röd prick på radarbilden precis på vår kurslinje. När vi var intill, såg vi att det var en liten fiskande ribb-båt och kunde hålla undan ordentligt i tid. Flera gånger såg vi röda prickar och kunde senare konstatera att det var en båt vi mötte- eller körde om när vi väl kom nära. Skönt att nu ha testat radarn på riktigt och att vi fick göra det första gången i lugnt väder och när dimman inte var totaltjock.

Det är faktiskt en båt där i dimman…

Efter ett tag försvann dimman, lika fort som den kommit. Och så hade vi sol igen 🌞. Typiskt för Biscayabukten (?)

Kom fram till Le-Guilvinec efter många timmars segling. Stod i Reeds att det var förbjudet att åka in i hamnen mellan kl.16-18, eftersom det var många fiskebåtar som kom tillbaka då. Vi kom fram vid 17.30. Karin ville absolut vänta utanför inloppet till kl.18, enligt regelboken. Johan tyckte vi kunde köra in lite långsamt direkt… och så blev det. Och det gick ju bra! Ingen som skällde på oss eller hytte med näven 😊 .

Kom in i hamnen och möttes av mängder med färgglada fiskebåtar uppradade vid kajen. En vacker entré!

Väl framme vid gästplatserna fanns det inte någon ledig plats till oss… En man pekade på en lucka vid en bojlänga i mitten av farleden och trodde vi kunde lägga oss där. Bingo tänkte vi och förtöjde. Men ganska direkt ropade en annan att det var en privatplats och att den båten var på väg in från semestern denna kväll. Och mycket riktigt, en stund senare kom båten in. Typiskt!

En annan gästbåt började kasta loss. Snabbt frågade vi om vi kunde ta över den platsen. Först sa de OK, men sedan tillade de att vi nog i så fall behövde ”argumentera” med en annan gästbåt som precis kommit in och letade efter plats… Vilket vi så klart inte hann med, eftersom vi behövde komma ut och runt bojarna. Och att argumentera, speciellt på franska, är inte riktigt vår grej… Så… Morr! 😠

Efter att ha seglat 9h var vi ganska möra och att då inte få plats i hamnen kändes blä… Energin låg på minus när vi fick puttra ut och åka mot den hamn vi hade som plan B. Vi visste ju att det endast fanns ett fåtal platser i fiskehamnen och att det var en chansning att åka in. Men det var ju nära… två gånger…

Tog oss istället vidare till Loctody, som låg ytterligare två timmar bort. Men inte säkra på att få plats där heller, eftersom klockan då var mycket och oklart hur stor den hamnen var.

Men vi fick plats, på den yttersta bryggan!

Efter 11h segling kunde vi äntligen lägga till vid bryggan i Loctody. I land med Gustaf på en promenadsväng och sedan bums i säng.

Hur gick det nu då att segla 11h i sträck med Gustaf denna gång? Det gick toppenbra! En lugn segling och han var uppe och spanade ibland och sov ibland. Och han kissade på mattan utan alltför mycket övertalning! Sprallig och stolt var han efteråt också. Mycket belöning och så kissade han igen! Och så fick han så klart en ordentlig promenad innan vi åkte och när vi kom fram!

2023-08-11
KVAR I LOCTODY

0 Distans, SV 36 m/s, 19º, regn

Vi hade bestämt oss för att stanna i Loctody en dag. Ville hinna utforska byn som vi inte hann se så mycket av när vi kom fram på kvällen.

Och så vaknade vi till regn. Igen. Suck! Det går inte att komma ifrån, men att lära känna ett nytt ställe i regn är inte samma sak. Kan vi inte bara få lite ihållande bra väder när vi till slut är ute ur Engelska kanalen… Ja, ja… den som väntar på något gott…

På med regnkläderna och tog en promenad runt i byn. Det var åtminstone inte spöregn och det var varmt och skönt i luften. Och, det finns inga dåliga väder, bara dåliga kläder… osv osv…

Men… energin kom faktiskt tillbaka. Bara lite smådugg och det var mycket folk ute. Och Loctody var ett mysigt ställe. En semesterby för fransmän, men helt utan turistig touch.

Och så klarnade det upp emellanåt också.

Johan bytte olja och filter i motorn och fixade med uthalet. Under tiden tog Karin dramaten och gick till affären och fyllde på med basvaror ( = mest godis och snacks ärligt talat, men det är väl också basvaror 🍭🍬😁 ). Sedan promenader och ytterligare promenader runt i omgivningarna med Gustaf.

Väldigt lugn och skön dag, och redo att ta oss an nästa ställe!

2023-08-12
LOCTODY – PORT TUDY (ön Ile de Groix)

33 Distans, SV 6-8 m/s, 18º, sol/moln

Kastade loss på morgonen. Målet för dagen var en ö vi läst om var en riktig pärla, Ile de Groix. Där skulle även finnas bra ankringsvikar ifall vi inte skulle få plats (kunde vara fullt under högsäsong).

Mitt ute på havet blev Gustaf plötsligt helt till sig och verkade få vittring på något spännande. Vi tittade och tittade, men såg ingenting. Han sprang runt på båten och gnydde, så något var det definitivt. Han har ju märkt att vi blivit exalterade av delfiner som dyker upp då och då. Så kan det ha varit delfiner under oss? Eller något annat djur som följde oss under båten? (gudbevars om det var späckhuggare…). Ingen aning. Men han höll på länge innan han lugnade ner sig och vi såg aldrig vad det var.

Kom fram till hamnen, med helt galet mycket båtar! De låg till och med i långa rader utanpå varandra på bojar utanför själva hamnen (!)

Kände att vi inte riktigt ville in i det gyttret och vi hade ankringsplatserna i bakhuvudet. Så ankring blev det!

Jollen in till land och strosade runt på ön. Vilken pärla! Mysiga byar som avlöste varandra och vacker natur runtomkring. Ön är ett poppis turistmål för fransmän och vi kunde förstå varför! Nästan som fransk Visby-känsla.

Väl tillbaka kändes det inte som vi låg tillräckligt bra för att övernatta. Upp med ankaret och tog oss till en annan vik på samma ö. Dit var det många båtar som hittat! Vilken kontrast, bara en liten bit bort från pulsen vid hamnen. Här fanns sandstrand, höga ”gröna” klippor och vackra promenadstigar.

Låg säkert för natten. Men… inte skönt. Trots att vi hade vindlä och bra fäste i sandbotten, letade sig svallvågorna runt. Inte vaggade till sömns direkt, mer som att försöka sova i en berg- och dalbana. Men några få timmars sömn blev det kanske till slut ändå…

2023-08-13
PORT TUDY (ön Ile de Groix) – SAUZON (Ön Belle Ile)

21 Distans, SV 3-5 m/s, 18º, sol

Från en pärla letade vi oss vidare till nästa! Ytterligare en omskriven idyll-ö, där många fransmän semestrar (Sauzon, på ön Belle Ile). Även här hade vi läst om att det kunde vara svårt att få plats under högsäsong. Ville gärna ligga bättre än gårdagen, så vi hoppades på att få plats i hamnen på något sätt ändå.

Även denna seglingsdag fick Gustaf vittring på något helt plötsligt. Men inte riktigt lika länge denna gång. Tänk om vi ändå kunde veta vad det var han blir så till sig av!

Lugnt väder och lugn sjö. Eller… typ i alla fall. Drygt 2 m höga vågor med 10 sekunders mellanrum enligt Windy. Men de var långa och kändes därför inte alls jobbiga. Våghöjden tydlig på nedan bild, där endast masterna syns på de två båtarna bredvid oss…

Väl framme åkte vi in i yttre hamnen. Den inre blir nämligen ”grön” under lågvatten.. (!!)

Såg proppfullt ut, men en hamnvärd sa att vi kunde välja var vi ville ligga… vi fattade inte riktigt var han menade först. Men leden vid bojarna på ”svaj-platserna”, kunde tydligen fyllas på med ytterligare båtar. Så vi lade oss utanpå en båt och förtöjde för- och akter med långa tampar i två bojar. Vi fick sedan även ytterligare en båt utanpå oss. I raden här bakom oss ligger 13 båtar i rad som delar på 2 bojar vid fören och 2 bojar vid aktern (som dessutom används som boj i för- och akter för båtarna i längorna framför och bakom!). Väldigt ovanligt sätt för oss, men funkar ju bra! Och man kliver inte på varandras båtar när man ska iland (då är det jolle som gäller).

Våra båtgrannar tipsade oss om promenadslingan utmed kusten bort mot fyren. Och det var verkligen storslaget vackert! Som reklam i en resebroschyr.

Vilket även gällde själva byn.

Eftersom de flesta måste svaja eller ligga på boj, blir det många jollar som behöver lägga till vid byn… Vi lyckades få plats för vår jolle vid en flytbrygga (inte lätt…), men många bar helt enkelt upp dem på land och ”parkerade” mot berget.

Grannbåten sa att det nog skulle bli flest båtar på hela året här i dag, eftersom det var en speciell långhelg här i Frankrike. Och på kvällen kändes det typ som en ”fransk midsommarafton”. Alla satt i sina båtar, åt och drack gott, sjöng och spelade.

I morgon vet vi inte vilket ställe vi ska sikta på att åka till. HUR ska vi kunna hitta något som lever upp till samma nivå, som de två senaste öarna vi varit på nu?!? 🏝️