sailingleluna.se

Långa etapper och fina ställen med nytt finbesök (La Rochelle-Royal-Arcachon-Cap Ferret, ankring)

2023-08-19–2023-08-20
KVAR I LA ROCHELLE

0 Distans

Erik och Andrea kom med flyg till Bordeaux + tåg till La Rochelle och dök upp igår kväll. Snacka om en liten hårig kille som blev överlycklig🐶! Först fnatt i land och sedan tiggde massor av klappar i sittbrunnen! Vi människor blev också överlyckliga så klart, fast vi fick vare sig fnatt eller tiggde kel. Eller okej då, kanske tiggde vi lite kramar…! 🥰

Gick runt i La Rochelle i flera omgångar och kollade in den underbart vackra staden. Vi trodde hamnen låg vid gamla stan. Men i princip hela staden var som ”gamla stan”. Superfint! Mycket turister också, men som vanligt här vid Biscaya, hördes i princip bara fransmän. Måste säga att La Rochelle var en riktig höjdare!

Erik hyrde bil, för att ta oss ut till en ö utanför La Rochelle, som de hört talas om skulle vara sevärd, ”Ile de Ré” (gick bro dit). Började med att åka till en strand på ön för bad och svalkning. Lyckades efter en halvkämpig promenad i hetta och trögsand, komma till en strand där även Gustaf var tillåten att ha med. Galet skönt bad (för oss alla)! Därefter vidare till en hamn intill (St Martin), för glasspaus. Till och med på en bilutflykt, landar vi på samma typ av ställen som med båten 😁 (sandstrand och hamnområde). Summerat en riktigt härlig eftermiddagsutflykt!

Nästa förmiddag, åkte Erik och Andrea iväg själva (med bilen) till en strand för strandhäng, sol och bad. Vi var kvar i båten och hade lite att fixa och handla.

Shoppade loss i båtaffären igen! Bland annat en Iridium Go (för satellitkommunikation), något vi redan från början hade tänkt komplettera på vägen ner. Tyvärr fanns det inga SIM-kort där, så det måste vi skaffa senare. Ska dock inte köras igång förrän vi gör en riktig överfart (utan VHF eller mobiltäckning). Så det är ingen brådska än, men det närmar sig ju faktiskt…😱 En djungel att veta vilken typ av abonnemang vi bör skaffa till den (svindyrt nämligen…). Det har vi fortfarande inte lyckats klura ut.

2023-08-21
LA ROCHELLE – ROYAN

55 Distans, NV 4-10 m/s, 28º, sol

Erik och Andrea hade bokat flyg hem från Bordeaux den 23e, så antingen kunde vi ligga kvar i La Rochelle hela tiden de var här, eller så kunde vi ta oss vidare utmed kusten i Biscayabukten. Dock är det väldigt begränsat med hamnar efter La Rochelle, så det ”kortaste” alternativet vi hade att välja på, var Royan.

Erik och Andrea fick välja hur vi skulle göra. Och så klart ville de segla! (Erik har faktiskt korsat hela Biscayabukten med en annan båt för ett år sedan, tillsammans med Victor 🤩).

Bokade öppning av porten så sent som möjligt under högvatten dagen efter (vilket var klockan 8.30). Ställde klockan på morgonen, promenad med Gustaf och gjorde dagens inköp av färskt bröd. Sedan puttrade vi ut från hamnen.

Och OJ vilket gung vi fick. Vi som trodde det skulle vara lugn sjö… så fel vi fick. Speciellt runt första udden. Lite sjösjuka i besättningen ett kort tag, men efter sjösjuketablett+sömn var alla okej igen. Det blev en bitvis jobbig dag. Men en stor del av dagen hade vi även snälla vågor och då var det istället härlig segling. Dock såg vi aldrig några delfiner, vilket vi spanade efter konstant!

En lång seglingsdag och väl framme i Royan var vi alla ganska möra. Men på´t igen bara! Erik, Andrea och Johan badade vid stranden. Hundar inte tillåtna, så Karin och Gustaf fick snällt vänta en bit ifrån. Gustaf förstod inte varför… han var SÅ ivrig att få bada. Hittade tack- och lov en båtramp, där han fick gå i och simma några varv.

Gick runt lite i Royan. Det var ett okej ställe, men mer som en ”Resort” och inte en vacker fransk stad/by. Dvs här fanns mest stränder, hotell och restauranger.

Erik och Andrea fick välja om vi skulle stanna kvar i hamnen där resterande tid, eller ta en ännu längre seglingsdag till nästa möjliga hamn, Arcachon. Det stället hade vi dessutom fått rekommenderat skulle vara en riktig pärla. Men en lång seglingsdag för att komma dit…

”Så klart vi vill segla när vi är här” var svaret. TUFFT!!! Så, sagt och gjort. Sjösjukeplåster på bakom öronen denna gång (innan läggdags) och sedan ställde vi klockan för att komma iväg dagen efter.

Ett gigantiskt militärområde i vattnet utanför Arcachon, och förbjudet att passera vid provskjutningar. Så först behövde vi dubbelkolla att det inte var några inplanerade nu. Det var det inte, nästa var inte förrän 27/8. Så bock på det också ✅ .

2023-08-22
ROYAN – ARCACHON

77 Distans, NV 3-5 m/s, 29º, sol

Efter inköp av färskt bröd och promenad med Gustaf, kastade vi loss.

Bitvis gungigt även denna dag, men betydligt bättre än gårdagen! Sol och värme på det, så blev det en skön seglingsdag! Med badpauser på vägen också.

Vi såg delfiner!!! Till slut! Dock var de inte alls sällskapliga tyvärr. Vi mötte ett gäng, men de hoppade bara förbi oss, dvs ingen lek vid fören. Men vi fick i alla fall se dem! Någon kamera hann vi inte ens plocka fram…

I Reeds stod det många varningar om det långa inloppet till Arcachon. Och ett telefonnummer man kunde ringa för att få uppdaterade instruktioner om navigeringen in dit (som vi inte hade ringt…). Stod även att man bara skulle gå in i det långa inloppet under högvatten +- en timme pga starka lömska strömmar andra tider. Så om man missade den slotten skulle man inte åka in…

Trots en riktigt lång seglingsdag, kom vi fram vid högvatten, enligt plan! På håll såg vi en stor sanddyna, ”Dune of Pilat”. Europas högsta, 104 m hög! (500m bred och 2,7km lång). 2 milj besökare per år lockar den tydligen. Häftigt!

Johan började bli orolig, då han på håll såg hur de båtar som åkte vid inloppet inte alls följde sjökortet! De valde alla att gå in där det var ”land”, vilket kändes väldigt konstigt. Samtidigt syntes tydliga sandbankar och vågorna bröt ordentligt där det borde vara djupt. Och alla pinnar stod på helt andra ställen än i sjökortet.

Men något vi lärde oss i Holland i början av vår ”tidvattens-lärokurva”, var att man i dessa fall ska lita på pinnarna och INTE på sjökorten (ett misstag de menade många Skandinaver gjorde). Sandbankar flyttar sig ofta och då justeras sjömärken/pinnar efter det med jämna mellanrum. Men sjökorten hinner inte uppdateras. Så – det var pinnarna vi gick på helt enkelt! Och det var gungigt som bara den, från sidan med väldigt höga vågor mellan alla sandbankar. Läskigt som bara den!

En lång bit framför oss såg vi hur en båt seglade mitt i detta kaos. Men så kom den fram till lugnare vatten efter de värsta sandbankarna och två räddningsbåtar kom fram och hoppade ombord på båten. Seglen togs ned och de satte tamp och började bärga. Huuu! Och det var ändå en segelbåt från Arcachon som borde kunna detta…. Skönt att vi redan var förbi det värsta när vi såg det!

Till slut kom vi in till hamnen i Arcachon. Sent på kvällen, men åtminstone innan det blev mörkt! Drygt 12h segling denna dag. Vi hade ringt och bokat plats innan, otroligt skönt att veta var vi skulle ligga när vi puttrade in i hamnen. Men någon upptäcksfärd i staden orkade vi inte med när vi kom fram. Promenad med Gustaf runt i hamnområdet blev det åtminstone (han hade efter mycket övertalning kissat på mattan under färd).

Godis och snacks i sittbrunnen (hmmm… jo… öl och Captain Morgan serverades också). Firade ankomsten och sedan bums i säng.

Pratade med en finne som låg på bryggan bakom oss. Han hade gått på grund i inloppet, oklart hur det gick till dock. Rodret helt trasigt och han hade tvingats legat stilla här i drygt 6 veckor för att få det ”typ” fixat (skulle göras ordentligt senare i Bilbao). Även han hade behövt bärgning in och han var riktigt tjenis med alla på räddningsbåtarna som passerade då och då.

2023-08-22
KVAR I ARCACHON

0 Distans, 29º, sol

Arcachon var riktigt mysigt! Tyvärr låg vi i hamnen på ”fel sida”, så behövde gå runt hela hamnen för att komma in till stan. Alldeles för varmt för promenad på dagen, så det var sol- och bad som gällde för hela slanten. Skönt att bara ta det lugnt. Erik och Andrea körde lite jolle, Gustaf tittade avundsjukt på när de gav sig iväg.

En båt kom förbi (med fransmän) och frågade om de kunde lägga till på en plats innanför oss. De sa att de inte var så vana med båten och de hade glömt något som de behövde hämta. Vi tog emot och Johan stod sedan och höll i båten medan föraren sprang iland och hämtade en dunk med vatten.

De tipsade då om en ostronbar vi absolut borde besöka! De serverade bara ostron, räkor och pastejer. Och vin. Inget annat. Vi bestämde oss för att gå dit och ta fördrink/förrätt.

Och vilket häftigt ställe!!! Terrass ut mot vattnet och den tid vi var där var det dessutom lågvatten, så ostronodlingarna syntes på håll. Ostronen ”lagrades” i bassänger inne i ostronbaren.

Vi behövde inte ens köa när vi kom dit och fick bästa bordet (med utsikt ut mot vattnet). Bara en liten stund senare var alla bord fulla, så vi hade tur! En riktig höjdare!

Sedan vidare till restaurang, alla fyra valde ”dagens fisk” (vilket var svärdfisk, mums!). Därefter promenad in till stan och kollade runt. Fullt med restauranger, stränder och folkliv. Och sandskulpturer, kolla bara dessa djur!

2023-08-239
ARCACHON – CAP FERRET (ANKARPLATS EN BIT UTANFÖR
5 Distans, 1-5 m/s, 34º, sol

Sol och bad och mest fokus på att ”överleva” värmen. 34 grader och gassande sol! Badade från båten men det svalkade knappt, 26,6 grader i vattnet!

Efter lunch var det dags att säga hej då till Erik och Andrea. Ärligt talat med liten tår i ögonvrån! De är så fina. Och sambos ska de bli om ett par dagar också! ❤️

Direkt de åkt, kastade vi loss för att ta oss till en ankarplats utanför Arcachan.

Lade till vid en boj, hela kanten proppfull med bojar och i sjökortet stod ”ankringsplats”. Osäkra på hur systemet var här, tänkte det nog skulle komma någon hamnkapten och ta betalt. Men ingen dök upp. När Karin gick iland med Gustaf, fortsatte Johan med gummijollen och frågade några i en båt en bit ifrån, hur systemet fungerade. Tydligen var bojarna privata, så vi borde inte ligga här….

Men vi ligger kvar ändå och hoppas på att inte bli ivägkörda.

Antingen stannar vi här i morgon också (bättre vindar på fredag), eller så åker vi vidare till nästa ställe vid högvatten ca kl.10. Återigen en lång dags segling väntar när vi väl kastar loss (väldigt glest med hamnar hela vägen här längst in i Biscaya).

Vi ska i alla fall hålla oss nära kusten i relativt grunt vatten. För nu har det rapporterats in späckhuggarattacker (på segelbåtar) och observationer senaste veckan här i Biscayabukten också. Huuuu… Men vi har våra bangers och pingers redo. Och nära kusten i grundare vatten är dessutom mera ”safe” att åka enligt många. Så vi försöker köra så safe som möjligt helt enkelt 😊 ⛵. Och det är mängder med båtar i omlopp här, så även om risken att möta späckhuggare nu finns, måste vi tänka statistik. Risken att drabbas är minimal. Högre risk att att köra bil… högre risk att… (mantra till Karin).