sailingleluna.se

Hola España (Ankarplats CapFerret-Bayonne-Hondarribia)

2023-08-24
CAP FERRET (ANKARPLATS EN BIT UTANFÖR) – BAYONNE

76 Distans, SV 5-10 m/s, 24º, sol

Kastade loss från vår boj precis före högvatten, för att komma ut från Arcachon vid rätt tid för de lömska strömmarnas skull. Utfarten betydligt lugnare än vår infart, inga vågor och vi kunde dessutom följa vårt spår från infarten. Kunde denna gång mer noggrannt spana in den stora sandbanken (Europas högsta), redan vid kl.10 var det mängder med folk där och ”vandrade”.

Även andra sidan om Arcachon-inloppet låg ett stort militärområde med tillträde förbjudet vissa datum. Vi visste att det var lugnt för provskjutningar denna dag, men kändes ändå lite olustigt ifall det trots allt skulle vara någon övning… Vi blev uppropade en gång på VHF då de frågade var vi kom ifrån, vart vi skulle och hur många vi var ombord. De undrade även över djupet på vår båt (??). Sedan tackade de för samarbetet och ingen mer kontakt.

Närmaste hamnen vi kunde gå in till var Bayonne, allra längst in i hörnet i Biscayabukten. En sträcka på 76 distans (11 timmar).

Blev en gungig dag, förundras över hur snabbt hav och vågor förändras i Biscayabukten. Ena stunden relativt lugnt och i nästa stund höga vågor som kan komma lite varstans ifrån. Och så kan det bli lugnt ett tag igen. Denna dag lugnt precis i början, men ökade under dagen. Fördel att det gick snabbt, ca 7-8 knop, mer än halva sträckan. Nackdel dock med de jobbiga vågor vinden för med sig… Lite illamående för Karin, men var aldrig någon fara.

Kändes otroligt ensamt på havet hela etappen. I början ett fåtal fiskebåtar, men sedan helt tomt. Många, många timmar. Såg inte röken av någon annan båt överhuvudtaget. Väldigt olustigt, med tanke på de späckhuggarattacker som varit inne i Biscayabukten den senaste veckan. Spanade efter stora fenor hela tiden, men tack och lov dök det aldrig upp några (även om vågskvalp lurade ögat ibland). Gick relativt nära land. Men pg a militärområdet utmed hela kusten, var det helt tomt på såväl hamnar som hus, båtar och människor.

Ringde hamnen i Bayonne för att försäkra oss om plats när vi kom fram. På håret att vi skulle hinna fram medan det var ljust. Mannen som svarade kunde ingen engelska och sa ”call tomorrow”. Försökte säga att vi kom idag och att vi behövde en plats. Men han svarade bara ”No, no. No boats, no boats. No no”. Vad göra? Vi kände vi var tvungna att chansa på att gå in ändå. På något sätt hoppades vi det skulle lösa sig när vi väl var där. Och det gjorde det så klart! Lade oss på en lång brygga, precis utanför hamnkontoret. Skulle vi bli ivägkörda på morgonen, hade vi åtminstone fått sova.

2023-08-25
KVAR BAYONNE

0 Distans

Hamnen i Bayonne var inte världens roligaste, låg precis intill en stor industrihamn. Mycket ljud och utsikten var ”sådär” 😏. Men vi fick i alla fall ligga kvar!

Så det gjorde inget. Vi skulle ändå ta denna dag till att tvätta och fixa. Och kändes nästan skönt att inte känna ”kravet” att gå runt och njuta av ännu ett härligt ställe. Dyr maskin… ca 100 kr per tvätt (inkl tumling) och vi behövde köra flera maskiner. Så närapå 400kr kostade det kalaset (!) Hade ju kunnat vänta till någon annan hamn, men var så inställda på att tvätta där, så körde på ändå.

Sköljde även båten och jollen (blir snabbt tjocka saltlager).

Eftersom vi nu förhoppningsvis kommit till värmen, stuvade vi om en del i vår packning. Täcken och tjocka kläder vacuumförpackades och stuvades undan och lättare sommarkläder plockades fram.

Gjorde även ordentlig genomgång av alla mat-fack. Närmar oss ju också (tyvärr) kackerlackor och andra skadedjur. Har läst att man bland annat ska ta bort all papp- och kartong från matförpackningarna, eftersom kackerlackor gärna lägger ägg där. Vet inte om det stämmer, försökte läsa på lite och känns som de äter allt och lägger ägg lite varstans… men, men… dumt att chansa…! Sagt och gjort, bort med alla papp-etiketter från samtliga burkar samt pappkartonger från övriga matförpackningar. Stuvade även om i skåpen, så att allt ”gottis” för skadedjur nu ligger i täta burkar. Skönt att ha bock på det också! ✅

På eftermiddag/kväll en längre promenad med Gustaf. Hamnade i ett stort ”äventyrsområde” och där låg en McDonald´s. Hur gott var inte det? 😁 (utsikt över havet blev en bonus)

2023-08-26
BAYONNE – HONDARRIBIA (SPANIEN!)

16 Distans, SV 2-4 m/s, 19º, molnigt

Ville ha en kort seglingsdag, så valde en hamn endast 16 distans bort. Här i södra delen av Biscaya finns många hamnar hela vägen, vilket gör att vi lätt kan välja hur långa seglingsdagar vi vill ta. Nu ska vi försöka ta det lite lugnare igen.

I dag kunde vi ”i sista sekund” välja mellan en sista hamn i Frankrike eller gå över till Spanien. Gränsen mellan Frankrike/Spanien ligger nämligen precis i inloppet, med en hamn på franska sidan och en på spanska sidan.

Vi valde att nu ta oss till Spanien! Så precis innan inloppet (egentligen lite för tidigt…) plockade vi fram spanska flaggan och körde proceduren med ny gästflagga!

En helt annan natur mötte oss här. Kul att se hur natur och miljö kan förändras så snabbt. Och det är SÅ märkligt. Plötsligt går vi iland, väldigt kort från förra stället, och alla pratar spanska. Och de flesta båtar i hamnen och semestrande turister är plötsligt spanska. Bara sådär 😃.

Fast, det är faktiskt inte bara spanska båtar här. Snett mittemot oss på bryggan ligger en svensk båt vi inte haft koll på tidigare, Amelie. En barnfamilj+farmor hade åkt över Biscaya från La Rochelle och var framme här i hamnen på förmiddagen. Så kul att prata med en svensk båt igen! Hon har dessutom jobbat med Johans brorsa Simon för många år sedan och trodde först att Johan var Simon 😊. Världen är bra liten ändå! Gustaf snodde till sig många gulliga barnklappar!

2023-08-27–2023-08-28
KVAR I HONDARRIBIA

0 Distans, NV 6-13, regn

Regn och rusk med små solglimtar samt alldeles för höga vågor för att ge sig ut. Så – vi stannar här några dagar och väntar in bättre vindar. Ändå ett bra ställe att ligga inblåst i.

Hondarribia är en riktigt charmig stad/by. Går tydligen bussresor hit från de mer kända turistorterna, för att se mer av det ”genuina” Baskien/Spanien. Gått runt en hel del dessa dagar och kollat in stad- och omgivningar.

Utflykt upp till fyren, inklusive glasspaus på caféet högst upp. En backig promenad i ömsom sol, ömsom regn (mest regn). Väldigt vacker natur på vägen. Kollade även in vågorna vi är glada att vi inte är ute i idag! (högre än 2m enligt Windy).

Idag fyller Erik 24 år. Känns konstigt att inte vara där och krama om honom, men vi ringde och sjöng en falsk, men välment trudelutt. Även Gustaf var med på ett hörn och skällde ivrigt! 🎶