sailingleluna.se

Korta etapper i Biscayabukten, Spanien (Hondarribia-Pasaia-SanSebastian-Getaria)

HONDARRIBIA – PASAIA

11 Distans, SV 5-8 m/s, 19º, molnigt

Även denna dag egentligen för gungigt på Biscaya. Borde alltså ha stannat kvar ännu längre i Hondarribia (som övriga gästbåtar gjorde). Men kände för att åka vidare och se något annat. Kastade loss och tog en väldigt kort sträcka till nästa ställe, Pasaia.

Som väntat, gungigt. Men när vi kommit ut en bit från udden, blev vågorna lite lugnare och kändes faktiskt ändå okej (speciellt vid vetskapen om att det var en kort etapp).

Efter drygt 2h var vi framme. Och vilken entré vi möttes av. Magiskt!

Hamnen hade endast ett fåtal gästplatser. Ringde på vägen in och fick en plats. En man kom direkt och tog i hand och välkomnade oss. Sedan följde han med till den lilla båtaffären, där en annan hamnvärd tog över och hanterade incheckningen. Även han mycket gästvänlig!

Pasaia är en liten, charmig by med smala gränder och gamla hus.

Gustaf fick span på katter i gränderna lite här- och var och hade svårt att slita sig… kom även en STOOR råtta som snabbt smet ned i en brunn. Katterna satt lugnt kvar och slickade sig medan Gustaf blev galen… Varje promenad efter det ville Gustaf absolut gå ditåt igen. Ibland var katterna där, ibland inte. Råttan såg vi tack och lov inte mer. Men den avskräckte oss från restaurangbesök…

Promenad upp på uddens topp. Det måste man göra, det är se´n gammalt! Cool promenadslinga hela vägen upp. Och härlig utsikt när vi väl var där.

2023-08-30
KVAR I PASAIA

0 Distans

Vaknade till spöregn och hårda vindar… hade tänkt gå vidare till San Sebastian på morgonen, men bestämde oss för att stanna i Pasaia ytterligare en dag. I San Sebastian finns endast ett fåtal gästplatser inne i hamnen och på svajbojarna i viken utanför (där vi troligtvis skulle hamna), skulle det vara oskyddat och väldigt gungigt. Inget som lockade…

Regnet kom och gick. Försökte pricka in uppehåll och gav oss ut i olika omgångar. Promenerade upp på berget igen, men istället för udden gick vi inåt mot toppen av berget. Allra högst upp låg en stor kyrkogård. Härlig promenadslinga även åt detta håll!

Båda dagarna här, var det olika ”lag” som tränade rodd inne i viken. Verkade vara väldigt poppis sport här. Roddbåt, byggd i kolfiber, med 13st som ror och en som styr. Och en gummijolle med förare som kör intill hela tiden. De återkom sedan i San Sebastian…

Är det fortfarande tidvatten här i Biscaya? Japp, just nu är det ca 4 meters skillnad mellan hög- och lågvatten. Så fortfarande skillnad att traska iland från flyt-bryggan olika tider på dagen, beroende av om det är hög- eller lågvatten. Trodde aldrig vi skulle vänja oss vid detta fenomen, men på något konstigt sätt har vi det… inte lika tok-fascinerande längre i alla fall. Det är mest 24-h-hamnar numera, så vi behöver inte ta hänsyn till högvattnet för att komma in- eller ut från hamnarna, vilket är otroligt skönt (tillräckligt djupt även under lågvatten). Det blir heller inte lika starka strömmar av tidvattnet, så vi anpassar inte ens det längre inför avfärd.

Visst var det en riktigt mysig by här i Pasaia. Och härliga omgivningar som alla foton visar. MEN i ärlighetens namn fanns det också en baksida 😏. Det låg nämligen en industrihamn på andra sidan viken. Bullrade gjorde den också… liiiite smolk i bägaren alltså! Rätt åt oss va? 😁

PASAIA – SAN SEBASTIAN

5 Distans, SV 2-4 m/s, 19º, molnigt

Äntligen lite sol igen! Och svagare vindar. Begav oss alltså till San Sebastian. Ett ställe vi bara måste stanna på. Så efter endast 5 distans, svängde vi in och var framme tidigt på förmiddagen.

Ej möjligt att boka plats, men ringde på väg in och frågade om det fanns plats i hamnen åt oss. Och det fanns det! Mitt inne i San Sebastian, med plats på bryggan i hamnen. BINGO!! Hur tur?

Visade sig sedan att det endast var ytterligare en gästbåt där. Övriga ca två gästplatser (!) var avspärrade. För vad tänkte vi… det gick ju inte att boka plats…

En tur på stan. Otroligt mysig stad. Och en turiststad med många andra nationaliteter, något vi inte upplevt på länge. Massor av engelsmän, men hörde även tyskar, fransmän och danskar. Och så spanjorer så klart. Strosade runt i stan och njöt av livet, alla smala gränder och gamla, vackra hus. Väl värt ett besök!!!

Tog en tur upp på udden även här. Lyckades med ett foto på hamnen och LeLuna högt uppifrån. Svalkande bad för Gustaf innan- och efter promenaden var ett måste.

Anledningen till att det var avspärrade platser i hamnen, fick vi reda på efter en stund… Det var kval i roddtävling! Under flera timmar jobbade de med att sätta ned mängder roddbåtar på ena sidan av kajen med en kran. Gummijollarna, som kör bredvid roddbåten, sattes samtidigt ned på andra sidan kajen med en annan kran. Fullt pådrag hela dagen!

Och så samlades det fler- och fler supportrar i hamnområdet. Som ett riktigt derby, med olika orter i Baskien som tävlade mot varandra. MASSOR med supportrar i alla åldrar, som bar klubbtröjor och hejade på sin ort/sitt lag. Hela kajen proppfull. Och mitt i den smeten, mitt i hamnen, låg vi på första parkett med LeLuna. Vilken stämning, helt galet! Och så var det endast kvalomgång denna dag (finaltävlingarna är varje år första- och andra söndagen i september, m a o första nu på söndag).

I tävlingen rodde de ut mot havet i en bana. Alla vandrade upp och tittade från ”läktarplats” när det drog igång (även vi!).

I Baskien och speciellt i San Sebastian, ska man absolut äta Pinxtos (pinchos). Som koncept liknar det tapas, men pinxtos sitter vanligen ihop med tandpetare eller grillspett, och ofta med en bit bröd. Att gå på Pinxtos-provning är en ”topp-att-göra” i San Sebastian. Så, pinxtos-restaurang fick det bli! Gott, avslappnat och trevligt! (ett gång högljudda, hund-älskande engelsmän bakom oss skulle berömma och prata om- och med Gustaf hela tiden…)

På kvällen var det fyrverkerier/bengaler utmed hela stigen upp till toppen (runt hamnen). Mäktigt! Som att hela berget brann.

SAN SEBASTIAN – GETARIA

11 Distans, V 2-4 m/s, 24º, sol

Ny dag och ytterligare en väldigt kort seglingsetapp. Seglade bara ett par timmar och kom till Getaria. En liten lokal hamn, men eftersom säsongen går mot sitt slut, chansade vi och gick in. Även här gick det bra och vi fick plats på utsidan av den yttre bryggan.

Getaria är ytterligare en mysig spansk liten by, med smala gränder och gamla, charmiga hus.

Getaria verkar vara ett poppis utflyktsmål för Spanjorer. Stora parkeringar runtom och många restauranger överallt.

Även här en hög udde som behövde bestigas. En riktigt brant promenad denna gång (men på bred stig). Flås, flås… Högst upp på toppen en liten rund stenbyggnad. Fönstergluggen fick bli inramningen av sista vy-fotot😁.