sailingleluna.se

”Gör” Bilbao i värmen (Getaria-Getxo/Bilbao)

2023-09-02
KVAR I GETARIA

0 Distans, 24º, regn

Vaknade av regn och åska och inte läge att ge sig ut för ny etapp, stannade därför ytterligare en dag här i Getaria.

Den längre promenaden tog vi utanför den populära ”gamla stan”. Hittade en stor och imponerande konsthall. Strosade även runt bland vanliga bostadsområden.

Som vanligt hängde det flaggor från flertalet balkonger och fönster. Första byarna trodde vi detta var för att visa lägenheter till uthyrning eller försäljning. Men sedan har flaggorna ändrat utseende i varje by (men är lika vanligt förekommande). Inte förrän här i Getaria, förstod vi att det ju har med roddtävlingarna att göra. Lagflaggor. Så klart 😁. Rodden är verkligen en engagerande sport här i Baskien!

Byn stannade inte av trots vädret, fullt med gäster på alla cafeér, restauranger och barer.

Satt på café en stund på eftermiddagen. Glodde på folk och mumsade onyttigheter.

Regnet drog vidare och vi fick en skön eftermiddag och kväll här i Getaria!

2023-09-03
GETARIA – GETXO/BILBAO

46Distans,V 13 m/s, 27º, sol

Ställde klockan på morgonen för att komma iväg i hyfsad tid. Skulle ta oss till Getxo (förort till Bilbao), ca 45 distans bort och ville inte komma fram för sent. Frukost skulle vi ta under gång.

Blåste ingenting och var lugn sjö. Långa vågor som rullade fram i långsam takt. Lugnt och skönt. Typ i alla fall…

Kom plötsligt en hög våg från ingenstans. Kaffe spilldes ut, på kläder, soffa och matta. Efter rengöring av den oredan fick vi under frukosten en ny och plötslig hög våg. Denna gång var det två fulla juiceglas som välte. Mer spill och fler smutsiga kläder och dynor. Blääää, orutinerat! Vilken början på den dagen…

Tyvärr ingen vind och fick gå för motor i princip hela dagen. Gick nära kusten (som vanligt) och hade åtminstone vackra vyer in mot land! Går inte att fånga det storslagna på foto riktigt tyvärr.

Passerade även mindre vackra vyer. Ett kärnkraftverk som är lite ”skäms-känt”, Lemoniz Nuclear Power Plant. Byggdes trots starka protester från kärnkraftsmotståndare. Separatistorganisationen ETA bombade en reaktor när det i princip var färdigt (men ännu ej driftsatt). Dödade två tekniker som jobbade där. Sedan togs kärnkraftverket aldrig i bruk. Och nu står det bara där.

Plockade för första gången fram en av våra pingers (högfrekvent ljud som är meningen att hålla späckhuggare borta, tyvärr då även delfiner…). Precis på denna sträcka, var det nämligen för ett par veckor sedan späckhuggarattacker (på segelbåtar).

Späckhuggarna/Orcas kommer i grupp och anfaller rodret. De ger sig inte förrän det är av och attacken kan pågå länge. Späckhuggare är ju också STORA, så går inte direkt att mota bort dem… I värsta fall kan attacken samtidigt orsaka sprickor vid roderfästet som gör att båten sjunker (endast gått så illa i ett fåtal fall). Riktigt läskigt och en ständig oro på etapperna sedan attackerna började även i Biscaya (speciellt hos Karin). Så – i med en pinger.

Gustaf tyckte det var spännande att kolla vad det var som guppade efter oss i vattnet. Meningen är att den ska ned djupt under ytan (sitter normalt på fiskenät). Men eftersom vi samtidigt körde, pendlade den bara strax över- och strax under ytan hela tiden. Ljudet startar automatiskt när den kommer i vattnet. Omöjligt att veta om det fungerade så här. Men den drog i alla fall batterier, så vi får väl hoppas att den gör sitt jobb.

MEN eftersom det är olagligt att använda dem här i Spanien tog vi så klart upp den snabbt igen, DIREKT efter detta foto 😏.

Väl framme i hamnen lyckades vi inte nå hamnkapten, vare sig på telefon eller VHF. Lade till vid tankbrygga/receptionsbrygga, gick iland och letade. Hittade ett låst och tomt hamnkontor en bit bort. Till slut fick vi ändå kontakt via VHF och fick en bra plats längst in i hamnen.

Efter ett tag kom fyra uniformerade tulltjänstemän fram till LeLuna för inspektion. Två av dem kom ombord och en morrande Gustaf fick stängas in i båten. Ojoj. De ville se pass, båtens registreringsbevis samt VHF-tillstånd inkl MMSI-nummer. Sedan var de nöjda och vi fick kopia på protokollet, som de sa nu är ”giltigt” i 6 månader. Om vi blir uppsökta av tullen i Spanien under den tiden, räcker det att visa protokollet för att slippa göra om proceduren. Gäller även Kanarieöarna. Skönt att ha det avklarat då 😊. Karin frågade om hon fick fota, men nix, inte ens nära.

Efter dusch, piff och en ”fira att vi är framme-öl”, gav vi oss av mot t-banan för att ta oss in till Bilbao för en kvällsrunda och middag där. Stod vid biljettmaskinerna och klurade när en spärrvakt kom fram, pekade på Gustaf och skakade på huvudet. Inte tillåtet att ha honom med. Försökte titta på skyltar, men såg inget om hundförbud. Då hämtade han en skylt inifrån kontoret (!) där det stod att hundar över 8kg inte fick tas med alls. What?! Frågade om det fanns alternativa sätt att åka dit för oss, men han kunde inte hjälpa till. Slokörade (alla tre) gick vi ut. Gick fram till ett par med en lika stor hund som Gustaf och tänkte de borde veta hur vi kunde göra. Men de visste inte… sa att det nog inte var möjligt att ta sig in till Bilbao med hund>8kg.

Nähä, så var det med det. Fick bli Bilbao en annan dag och då lämna Gustaf kvar i båten från början. Men för denna dag hade vi tappat lusten 😫. Gick hem och käkade i båten istället.

Jaha, hur summerar vi denna dagen då? Antingen tänker vi j-kla skitdag! Utspillt kaffe och juice på kläder och dynor, noll och ingen vind (motorgång hela dagen), svårtillgänglig hamnkapten, kontrollerade av tullen, ej välkomna på t-banan… Eller så tänker vi: Härlig dag med sol och värme, lugn sjö, framme i populära och spännande Bilbao, inga späckhuggare på vägen och nu på plats och redo för att göra Bilbao i morgon! Ja, vi kan väl bara säga att vi är ”fett” redo och nöjda trots allt 😁.

2023-09-04
KVAR I GETXO/BILBAO

0 Distans,32º, sol

Lite längre morgonpromenad med Gustaf, handlade samtidigt frukostbröd från bageri (en lyx vi unnar oss alla dagar det är möjligt, vilket varit typ alltid…) 🥐 . Snabb frukost och lämnade sedan Gustaf i båten med gott tuggstick, mycket vatten och alla luckor på vädringsläge. Gav oss sedan av till t-banan. Blev inte stoppade denna gång!

Kom in till Bilbao och ”gjorde stan”. Strosade runt och kändes trots allt bra att ha lämnat Gustaf hemma. VARMT även om det var sol-dis, 32 grader! Den värmen hade han inte klarat av att gå i, och mådde bättre av att vara hemma i båten och vila.

Bockade av de flesta punkterna från ”topplistan” att göra i Bilbao. Strosade runt i stan, i gamla stan, såg Guggenheimmuseet med dess skulpturer, promenad vid floden, lunch på torget….

Guggenheimmuseet var en upplevelse. Vilken byggnad, otroligt häftig! Till och med över förväntan (som var höga). Och även riktigt häftiga skulpturer, konst och blomskulptur utanför. Toppbetyg på det! I övrigt en vacker och härlig stad, men vi har sett så otroligt många härliga och vackra ställen senaste tiden, så vi är ju lite bortskämda!

En annan punkt från ”topplistan” i Bilbao, skulle vara att åka t-bana ut till förorten Getxo för den kända hängbron Puente Colgante Vizcaya. Det går att välja mellan att gå över den själv (gångväg högst upp), eller åka i ”gondolen” som hänger under. Den sevärdheten var enkel, bara ett stenkast från båten vid hamnen 😁. Gustaf kunde hänga med dit också (inspektion av vajrar nedan).

Ytterligare något man ”bör göra”, är att ta en busstur till San Sebastian. Där har vi ju redan varit! Eller ta någon båttur. Och båttur har vi ju också gjort redan ⛵. Så vi måste väl säga att vi gjort Bilbao ordentligt nu! ✅

Flera svalkande bad från båten på eftermiddagen sedan (alla tre). Kväll med lite svalare luft och då läge för en längre promenad med Gustaf (ännu fler steg…). Även Getxo var riktigt mysigt. Och trevligt ”oturistig”.

Köpte sedan fint lokal-kött från charken och gjorde go´middag hemma på LeLuna. Tydligen är Baskien känt för riktigt bra kött och vi kan bara hålla med dig om det Calle! MUMS! 😋 Middag så sent som klockan 22, verkligen inte likt oss!

En dag som löpte på med betydligt bättre flyt än gårdagen. Riktigt nöjda!!!

2023-09-05 – 2023-09-06
KVAR I GETXO/BILBAO

0 Distans, 34º, sol

Johan fick en kallelse för rutinprovtagning i Sverige den 6/9. Eftersom vi var relativt nära Bilbao då (med flygplats), passade det bra med en kort hemresa, och han tackade ja till tiden.

Så tidigt denna morgon sa Johan hej då till Karin, Gustaf och LeLuna och gav sig av mot Sverige. Fullt schema: besök hos brorsan Simon och Pia, träffa barn- och barnbarn och sedan tillbaka till Bilbao igen 7 sep. Kanske kan han hinna med en tur till Biltema också…

Karin kvar på LeLuna med Gustaf. Fortsatta VARMA dagar. Ingen skyddande sol-dis längre, så det gassar på i kvadrat! Handling tidiga förmiddagar, men annars går det mesta ut på att bara klara av värmen (har ju inte fått någon chans att vänja oss vid riktig värme denna sommar). Bokläsning i skuggan. Bad och svalka direkt följt av korta skugg-rast-rundor med Gustaf. Städ i båten och lite handtvätt. Lite godis… Sedan har de första 1 1/2 ensam-dagarna svischat förbi! (Gustaf tittar förnärmat upp, vad då ensam??)