sailingleluna.se

Här skulle vi kunna bo! (A Coruna – Muxia)

2023-09-17–2023-09-22
KVAR I A CORUNA

0 Distans

Stannade kvar i A Coruna nästan en vecka (!) Hårda vindprognoser med efterföljande höga vågor, gjorde att vi redan från början bestämt oss för att stanna ett tag. Samtidigt var det några inköp vi ville bocka av när vi var i en större stad, så det passade bra.

Var även oväntat skönt att sakta in i ”stressen” att ta sig vidare – och bara stanna till och landa där vi var. Och A Coruna – vilken stad! Älskar´t! 💗 Här känns det till och med som vi skulle kunna bo!

Rent och fräscht. Gamla stan precis ovanför hamnen med affärer och mysiga kvarterskrogar. Nära till affärer och bagerier. Lagom mycket folk överallt och känslan av en mysig småstad (var iofs där under lågsäsong). Lite längre bort, gågator och mer ”storstadskänsla”. Och så vackra strandpromenader och stora ytor. Även stor och fin hamn, icke att förglömma!

Vid avfärden i våras, fick vi en flaska champagne från Conny och Carina (långseglare från Kungsängen), som skulle öppnas efter vi korsat Biscaya. Nu blev det ju inget korsande för vår del, men vår långa rundning av bukten måste väl också räknas 😁🥳? Ringde dem i alla fall för att meddela att vi nu var i A Coruna och dags att korka upp! Kul att pratas lite också!☎️

Sagt och gjort – kvällen efter knäcktes korken och de sprudlande Biscayadropparna avnjöts på båten Amelie, i trevligt sällskap med Magnus och Caroline (som gjort samma rundning av Biscaya som vi, de med barn och vi med hund)! Väl värda allihopa!

De flesta av våra ”ToDo´s” lyckades vi faktiskt bocka av under tiden i A Coruna.

Johan cyklade runt i hela stan och industriområden, på jakt efter SIM-kort till vår IridiumGo (satellit-telefon). Till slut lyckades han hitta ett lite udda ”kontor” som skulle jaga åt oss och sedan ringa tillbaka. Väl vid bryggan igen visade det sig att båten Amelie hade ett extra SIM-kort som vi kunde få! Bingo!!! Sedan ringde faktiskt kontoret tillbaka, men då var det ju redan löst.

Nu har vi aktiverat kortet, valt abonnemang och kört igång och testat vår IridiumGo (mot satellit). 1500kr för att aktivera kortet +1500kr/mån för unlimited-abonnemang (ingår då 150 min samtal + obegränsad data). För att sedan använda IridiumGo kopplar man upp mot enheten via appar på telefonen. Låter ju bra, men shiiiiit vad omodernt det känns. Inga problem att ringa eller skicka sms, men data… ojoj. Att bara ta emot eller skicka ett kort testmejl (utan innehåll), var som att jobba med ett extremt långsamt modem från 80-talet. Får se hur det kommer gå att ladda väder-filer sedan…

Har även kompletterat och köpt fler bangers/smällare (mot späckhuggare). Närmaste veckan kommer vi nämligen segla i området med allra flest späckhuggarattacker senaste tiden (bilden nedan är det områdets attacker aug-sep). Nu kan man väl säga att vi åtminstone har smällare så det räcker 💣💣. Och vi håller även tummarna för att vi redan fyllt risk-kvoten för vår del.

Röda är riktiga attacker i aug-sep

Vår sprayhood har börjat läcka igenom när det regnar och ett tips vi fick var att blanda silikon med lacknafta och pensla på undersidan som tätning. Även det har bockats av i A Coruna (redan testat👍👍).

Till järnaffären var vi säkert 5 ggr och kompletterade med nya småsaker, är ju dumt att köpa allt samtidigt…

Gjorde även en ordentlig tvätt av trälisterna på båten.

Johan passade på att ta ett IKEA-besök när han ändå cyklade runt i industriområdet. Fler täta plast-matlådor, lite svenskt godis, kanelbullar och en köttbullslunch blev utdelningen där.

Promenerad bort till ”Torre de Hércules”, en UNESCO-listad antik romersk fyr från ca 4 år f.Kr. Maffigt och vackert!

Gustaf i mitten så klart!

Och så många vändor med Gustaf till parken precis intill hamnen, där han i princip alltid hittade någon kompis att leka med. Även han älskade A Coruna!

I övrigt gick dagarna snabbt. Vi kände oss alltmer hemma i staden och det kändes bara bättre ju längre vi var där och ju mer vi såg. Testade flera av de mysiga kvarterskrogarna också, med bra betyg! Det svåra för oss var dock att vänta med att äta ända till kl.20…

2023-09-22
A CORUNA – MUXIA

49 Distans, SV 5-8m/s, 20º, Sol

Ytterligare en dag med morgon-larm. Relativt lång etapp och ville komma iväg i tid. Vilket vi inte var ensamma om, vilken rörelse det var i hamnen redan klockan 7! Vi var säkert 20 båtar som kastade loss ungefär samtidigt (många skulle dessutom till Muxia, precis som vi). Första gången vi sett så många båtar intill oss när vi seglade, superkul och kändes även tryggt! Tidigare har vi alltid känt oss väldigt ensamma på havet.

Efter en liten stund närmade sig nya fenor, men denna gång tillhörandes våra vänner delfinerna! Det är så obeskrivligt läckert. Gustaf blev dock tokig som vanligt och vi fick turas om att hålla i honom när de dök upp intill båten (flera gånger under dagens etapp).

Första halva sträckan hade vi bra vind och kunde segla (jippiiii ⛵), men sedan svängde vi runt en udde och mötte vinden. Då det var bara att ta ner segel och starta motorn. Några båtar gjorde som vi och gick för motor nära kusten, enligt ”späckhuggar-rekommendationer”. Men det var förvånansvärt många som ändå kryssade ut på havet. Avundsjukt såg vi dem segla ut och bort från oss…

Det har de senaste dagarna (när vi legat stilla i A Coruna), varit 6-metersvågor på havet utanför. I dag var de betydligt lägre, men måste väl ändå säga att vi fick känna av lite Atlantenvågor ändå! De var samtidigt långa (11s intervall), så kändes inte ett dugg jobbigt (förutom motorgången då…). Nedan är en 41-fots-båt som försvinner bakom vågorna.

Denna kuststräcka kallas för ”Costa da Morte” (dödens kust), eftersom det är många vrak utmed den steniga och råa kusten. Men de är från förr i tiden… Väl….??? 😲😰

Kom fram till mysiga lilla Muxia sen eftermiddag.

Muxia är en av de sista destinationerna för pilgrimsfärden Camino Finisterre (startar i Santiago de Compostela, via Muxia, och slutar vid Fisterra). Tog en tur med Gustaf upp till kyrkan och utkikstornet (liksom flera pilgrimsvandrare). Vår nästa etapp blir f.ö troligtvis till Fisterra. Fast med båt…😁⛵.