sailingleluna.se

Seglande pilgrimer (Muxia/Mugia-Fisterra-Portosin-bil till Santiago de Compostela)

2023-09-24
MUXIA/MUGIA – FISTERRA

22Distans,S713m/s, 19º sol

Tveksamma om vi skulle lämna Muxia eller inte. Stark vind, rak motvind och högre än 3m-vågor (dessutom i kors), gjorde att övriga gästbåtar bestämt sig för att stanna kvar ytterligare en dag (förutom en svensk båt som gått tidigt på morgonen).

Kände vi ville testa på att gå ut i lite jobbigare sjö när det ändå var en relativt kort distans vi skulle gå. Och det var inget super-bus-väder heller, så bra läge.

Sagt och gjort, tamparna lossades och vi gav oss iväg. Gungigt och höga vågor, precis som väntat. Men det gick trots allt väldigt bra och kändes mindre jobbigt än vi trott. Ingen sjösjuka, inga späckhuggare och även LeLuna klarade sjön finfint. Men inga andra båtar i sikte på hela dagen.

Sitter Karin och bara vinkar till Johan hela dagarna…? 👋

Johan försökte filma vågor och vind, men det gick inte att fånga. Inte överhuvudtaget. Det verkar vara helt omöjligt att visa jobbig sjö eller höga vågor på film! Allt ser bara platt och lugnt ut.

Målet med dagen var Fisterra, även kallad ”Världens ände”.

Var osäkra på om det skulle finnas flytbrygga att lägga till vid i Fisterra, inte helt tydligt i Reeds-boken nämligen. Men när vi kom fram låg det en så fin flytbrygga, med många tomma platser och bara väntade på oss. Mycket skönt! Denna brygga var även statlig och helt gratis. Och gratis gillar vi ju extra mycket!

2023-09-25
KVAR I FISTERRA

0Distans,S713m/s, 19º sol

Hade bestämt oss för att stanna i Fisterra eftersom vi ville gå en bit på pilgrimsleden, ut till ”världens ände”.

Den ligger på en udde i ”Costa da Morta” (dödens kust), är en av Europas västligaste punkt och man trodde tidigare att världen slutade här. Dåtidens pilgrimer trodde även att detta var platsen där solen dog och att de behövde offra till gudarna för att hålla dem tillfredsställa. De brände därför upp sina kläder som en reningsprocess och som ett tecken på att börja det nya livet.

Ett stort och känt pilgrimsmål alltså, värt att uppleva.

Packade med oss matsäck + dryck till oss och Gustaf och gav oss iväg. Vi vandrade verkligen inte hela etappen från Santiago de Compostela (inte ens nära…), men åtminstone en liten bit i slutet av leden.

Började med besök i en kyrka utmed vägen, för att försöka komma i rätt stämning (Santa Maria das Areas 💒.)

Men… det räckte tydligen inte med att gå till världens ände via pilgrimsleden… vi avvek från leden för att först komma upp till toppen av berget intill… pust och stön. Här var det extra brant, helt igenväxt stig och massor av taggbuskar. Men vi kom till toppen till slut. Heja oss! 👏
(blodrispor på benen är något man måste tåla).

Efter det traskade vi vidare till ”världens ände” vid fyren Faro de Finstella (som vi först såg ovanifrån, så ja – det var värt att komma uppifrån 😁).

På baksidan av fyren stod korset där kläderna kan offras. Har sett bilder (från nyligen), där det faktiskt hängde kläder på korset. Men när vi kom dit, fanns det bara snäckor utlagda. Så – blev tyvärr aldrig något läge att offra en bh eller något annat klädesplagg 👖👙👕. Som vi så klart hade tänkt…

Satte oss på klippan längst ut vid världens ände, åt vår matsäck och beundrade det stilla och glittrande havet. Vi såg flera segelbåtar passera, samma båtar som stannat kvar i Muxia vid gårdagens dåliga väder. Ingen av dem (!) svängde in hit utan fortsatte vidare söderut.

Vägen tillbaka till hamnen följde vi pilgrimsleden hela vägen, utan avstickare. När frun får bestämma…

Vi såg en del ”pilgrimsvandrare” (ofta i grupper), men de flesta som gick där såg ut att göra som vi, dvs bara gick den korta biten ut till världens ände. Men det fanns faktiskt de som fuskade ännu mer och kom dit via buss eller husbil. Mycket folk var det där i alla fall, trots vardag och ej semestertider.

På kvällen såg vi via Marine Traffic att båten Platon med Sissi och Sonny, närmade sig Fisterra. De var med i vår avseglargrupp på Oceanseglarklubben och vi gick även sjukvårdsutbildningen tillsammans. De har seglat via Skottland/Irland, vidare till Biscaya och har sedan dess legat en bit bakom oss (men närmat sig väldigt snabbt). Vi har haft koll på varandra under resans gång och nu var de alltså ikapp! KUL!!!

Tänk att vi skulle träffas vid världens ände av alla ställen! 💞

Vi sågs och tog en öl (i ärlighetens namn kanske fler…) inne i byn. Superkul att träffas och babbla ikapp lite om allt ifrån besökta platser, planer framåt och husuthyrning – till saker som gått sönder på båten. Tilläggas ska, att vi alla tyckte våra nya liv kändes som jobbigast när det hela tiden droppar kondens från ölen.

2023-09-26
FISTERRA – PORTOSIN

20Distans,S23 m/s, 19º sol

Sissi och Sonny hade inte lyckats få tag på några bangers (mot späckhuggare) i A Coruna. Vi hade ju köpt så det räckte och blev över, så de svängde förbi oss med båten på morgonen och tog emot några från oss i farten 💣🧨 .

Sedan vinkade vi hej då och de puttrade iväg mot sina fortsatta äventyr. De har inplanerat besök i Madeira och måste stressa på lite för att hinna dit i tid. Deras seglarplaner är att vara borta ca 4 år och ta hela varvet runt. Men kanske (förhoppningsvis) korsas våra vägar igen någonstans!

Efter frukost gav vi oss av mot Portosin. En by längst inne i rian/viken intill, så det blev en kort dag. Återigen väldigt svaga vindar, så ytterligare en dag med motor. Morr…

Det är några saker som alltid återkommer när man pratas vid på bryggorna. Det absolut största ämnet som alla alltid börjar med att prata om, är helt klart Orcas/späckhuggare. Det andra är att det varit helt galet mycket motorgång här senaste tiden. Så det är fler än vi som verkligen längtar efter bra vindar för segling! Men den som väntar på något gott… (hoppas vi!)

Kom fram till Portosin tidigt på eftermiddagen.

Hit ska vår Kajsa komma för att hälsa på en vecka! 💓 Hoppades det skulle lösa sig med hyrbil när vi kom hit (för att hämta henne på flygplatsen), men de förhoppningarna slocknade när vi såg hur liten byn var. Frågade i hamnkontoret direkt vi checkade in och det visade sig att de hade en bil att hyra ut! Det var nog den smidigaste bilhyrningen vi varit med om, 40 EUR för ett dygn och behövdes inga extra försäkringar eller depositioner. Hund fick vi ha med i bilen också! 🚗🐶

Kvinnan i receptionen berättade att det ”bor” en ensam delfin här i hamnen, antagligen utstött från sin flock. Den har varit här i tre år nu, är väldigt sällskaplig och simmar runt och leker i hamnen. När seglarskolan är ute och tränar och barnen ramlar i vattnet, kan delfinen komma och simma intill dem. Och till och med söka hudkontakt.

På kvällen kom delfinen in i hamnen, framför LeLuna och simmade runt långsamt bland båtarna här. Kom en liten jolle körandes och då simmade delfinen upp precis intill, så att killen kunde klappa den. Sedan simmade den iväg igen. Hoppas den kommer tillbaka flera gånger under tiden vi är här! 🐬

2023-09-27
KVAR I PORTOSIN, BIL TILL SANTIAGO DE COMPOSTELA

0Distans

Hade ju bokat en bil via hamnen för att kunna hämta Kajsa på flygplatsen sent på kvällen. Hämtade ut nycklarna direkt på morgonen, och hade därför tillgång till bil hela dagen!

Bilutflykt på agendan denna dag alltså. Så – vad göra? Alternativen vi fick upp, var antingen åka och titta på vackra stränder. Vilket vi ser hela tiden… Eller ta oss till Muxia eller Finsterra (där vi ju redan varit). Så – det fick bli en utflykt till staden och pilgrims-meckat Santiago de Compostela (knutpunkt och slutdesitination för samtliga pilgrimsleder utom den som sedan går vidare även till Finsterra).

Vi sluter alltså cirkeln med pilgrimstemat!

Efter ca 40 min bilresa, var vi framme i en riktig storstad. Parkerade bilen i centrum och gick direkt till gamla stan. Allt här hade fokus på pilgrimstemat. Så snäckskalet, vandringskäppar och kläder med tryck av snäckskalet såldes överallt.

Gick till Cathedral of Santiago de Compostela (nr 1 på ”måste” i denna stad). Det är hit alla pilgrimsvandrare tar sig och det är här apostlarnas kvarlevor ligger begravda. På torget var en salig blandning av turistguidningsgrupper, vanliga turister och pilgrimsvandrare.

Johan var förvånad att vi såg så många pilgrimsvandrare överallt, men Karin hade tvärtom trott det skulle vara betydligt fler…

Strosade runt, käkade lunch och körde sedan hem till LeLuna igen, för att plocka undan och göra ordning kojen inför Kajsas besök. Som vi längtar ❣️❤️💓