sailingleluna.se

(nytt försök efter tekniskt strul…) Med nymålad botten till Portugal (Vigo-Baiona-Viana do Castello)

2023-10-03–2023-10-05
KVAR I VIGO

0 Distans

Vi följer ett gäng svenska långseglingsbåtar via Marine Traffic och ser hur de rör sig söderut i olika takt. Nu såg vi hur Nea och Micke från Seabreeze närmade sig Vigo.

Vi var i samma avseglargrupp och har därför träffats med jämna mellanrum på Långholmen det senaste året. De startade från Sverige betydligt senare än vi, men nu var de alltså ikapp oss! (som alla andra…😁).

Vi tackade nej till offerten från varvet utanför Vigo, som nästan hade dubblerat priset mot vår första kontakt… Istället fick i ett bra pris från marinan vi låg på inne i Vigo, som vi bestämde oss för att gå vidare med.
3500 kr för: -Lyft upp på land -Högtryckstvätt av botten -Stå på land i tre dagar/två nätter (dessutom bo på båten under tiden) -Lyft tillbaka i vattnet igen.

Färgen beställde vi själva och hämtade ut i en båtaffär separat (6500kr för 6 liter).

På förmiddagen lyftes LeLuna äntligen upp (har vi tänkt göra ”någonstans” där det passar, typ sedan vi lämnade Sverige).

En sista smarrig tapas med Kajsa fick vi till (förvånade över att det är så billigt!). Efter båtupptagningen dagen efter, vinkade vi hej då och sedan tog hon flygbussen för resa hem till Uppsala igen 👋😘🤗. Vilken härlig vecka vi fick tillsammans, saknar henne redan ❤️.

Sedan var det fix, fix, fix. Johan tog hand om hela bottenjobbet själv (slipade och målade). Han kämpade på som en överladdad duracell-kanin (som vanligt). I dagarna tre.

Karin stod inte bara och tittade på, som man skulle kunna tro. Hon slipade faktiskt hela propellern själv (inte att förringa).

Karin fick även uppgiften att ta färja över till Cangas för att fylla våra svenska gasflaskor. Vi har försökt hitta något ställe för gaspåfyllning länge nu, men lyckades inte förrän här! Tack vare ett schweiziskt par på vår brygga, som tipsade oss om guld-stället.

Transporterade flaskorna på dramatenvagnen, väl gömda i en seglarsäck. Ville verkligen inte riskera att färjan skulle stoppa oss om de såg att vi kom med gastuber… när vi nu äntligen lyckats hitta ett ställe! Kom hela vägen dit, prickade in öppettiden före siestan och fick flaskorna fyllda till bredden!

Ett mecka för gaskopplings-samlare…

Träffade Nea och Micke från Seabreeze i olika omgångar. Mycket kul att ses igen och prata ikapp om våra olika (men samtidigt väldigt lika) resor! Mycket kring känslor och upplevelser kring det nya liv vi valt att leva ett tag nu.

Vi bodde ju i LeLuna, trots att hon stod på land. Fungerade förvånansvärt bra. Det jobbigaste var nog att det inte gick att spola vatten (hade då tappats rakt ut på marken). Så diskhögen växte och o-ordningen i båten växte med den. Men för två nätter (tre dagar) var det ändå helt okej att låta det förfalla…

2023-10-06 VIGO – BAIONA
12 Distans, NO 2-5m/s, 27º sol

Äntligen klara med botten-jobbet! Varvet lyfte LeLuna från stöttorna direkt på morgonen och vi fick sedan i lugn och ro måla det sista under stöttorna och under kölen (hängde kvar i liften). När vi var klara, lyfte de i henne direkt i vattnet igen. Väldigt nöjda med båtvarvet, serviceinriktade och hjälpsamma!

Ny, slät och fin (svart) bottenfärg

Satte dit akterstagen, fyllde vatten, diskade all disk och sedan var det dags att lämna Vigo. En härlig stad som vi gillade mycket. Precis som i A Coruna, lade det till kryssningsfartyg här på löpande band, så ett poppis stopp alltså! Här stannade även en svenskflaggad båt (”Alva”) från Marina gymnasieskolan i Stocksund, full med gymnasieelever. ”Överhörde” att de behövde torka spyor från väggen efter gungig färd…🤢 .

Och – vilken skillnad på fart när vi åkte iväg från Vigo. Innan vi bottenmålade kom vi upp i 6 knop med varvtal på 2000. Nu, när vi fått bort all påväxt susade vi fram i 7 knop med samma varvtal!

Så… istället fortsatte vi gå i 6 knop, men sänkte varvtalet till 1700.

Den som förstår, förstår… 🧐. Betydligt bättre fart blev det iaf, ca 1 knop snabbare!

Sedan stod Johan med ett nöjt leende på läpparna hela tiden! Och det blev till och med ännu bättre! Vi kunde sänka till 0 i varvtal och hissa segel. Och sedan bara susa fram utan växter som bromsade. Leendet hos Johan blev bara större och större! ⛵️😁

Framme i Baiona efter endast ett par timmar (var bara 12 distans). Ankrade i viken precis utanför.

Tog ett bad från båten (alla tre) och njöt av värmen en stund.

Rodde sedan i land och kollade runt i stan.

Återigen en mysig stad. Men eftersom det inte är säsong längre, ekade gatorna och restaurangerna ganska tomma. Så var det dessutom vid tiden mellan siesta och öppning…

Baiona är för övrigt känt för att det var till denna hamn Columbus kom, för att först berätta om sin upptäckt av ”the new world”, Amerika!

2023-10-07
BAIONA – VIANA DO CASTELLO (PORTUGAL!!!

33 Distans, S2-3 m/s, 28º sol

Låg för ankar, så började med en jolletur till land, för rastrunda med Gustaf. Sedan bar det av direkt vidare söderut, mot Portugal!

Återigen en dag med lite vind och behövde därför mestadels gå för motor. Men ibland blåste det till lite och då hissade vi segel direkt. För att sedan behöva ta ner igen. Och hissa. Och ta ner…. väldigt snurrig vind dessutom ⛵️.

Stor skillnad på fart med vår nymålade botten även denna dag, både med motor och segel 🙌.

Inga späckhuggare i sikte tack och lov, men vi såg flera delfinflockar på håll.

Såg mängder med fiskenät, denna sträcka var nog rekord hittills! Låg nätbojar i princip överallt. Vissa mer synliga än andra, de flesta nästan osynliga. Så – det blev en hel del sick-sack-segling denna dag trots att vi inte kryssade. Och behövde spana framför båten hela tiden, så vi inte skulle råka trassla in oss i något nät.

Passade på att provsmälla två av våra ”bangers” (mot späckhuggare).

Först en som vi hade satt dit en liten mutter på (som tyngd). Fått tips om att det kunde vara bra. Den smällde under ytan och vi hörde bara ett svagt ”poff”. Som det borde vara 👍🧨.

Sedan testade vi en banger utan tyngd. Den smällde istället vid ytan, och så högt att det hördes ordentligt runtomkring 😱. Inte så bra…

I Spanien är det tillåtet att ha och smälla bangers, men absolut inte nära späckhuggare. I Portugal däremot, har vi hört att det är förbjudet bara att ha dem med i båten. Därför kändes det bra att åtminstone ha hunnit testa dem, innan vi passerade gränsen till Portugal. Sedan får vi hoppas att vi aldrig någonsin kommer behöva använda dem!

Vid gränsen sedan var det dags för ritualen med byte av gästflagga!

Alltid extra pirr i magen när vi passerar gränsen till ett nytt land!

Kom fram till Viana do Castello på eftermiddagen. Vi hade siktet inställt på att lägga oss vid en ”väntbrygga”, för att slippa ta oss genom en bro in till hamnen. Seabreeze låg redan på plats där när vi kom fram. Och den svenska båten ”Itörnia”, som vi träffat i både A Coruna och i Muros, låg också där på bryggan! Så – av fyra båtplatser där, var vi tre svenska (!).

Checkade in, med samma omständiga procedur som i Spanien. Mycket trevligt mottagande, men så mycket uppgifter som behövs…. Ta med registreringsbevis för båten, pass och försäkringspapper. Sedan fylla i mängder med data på en omständig blankett. Exv längd, bredd, djup, antal master, båttyp, båtfärg, märke på motor, antal hk på motor, vem som är kapten, passnummer för alla ombord, båtens registreringsnummer, vilken hamn vi kom ifrån, vilken hamn vi ska till efter denna.

Phu… tänk bara att komma ihåg namnet på stället vi nyss lämnat… 🤔
Hittills har vi dock aldrig behövt visa några papper för Gustaf.

Rekade lite i stan. En riktigt idyll! Är som alla vackra spanska byar vi varit i, men har en mer ”lyxig” känsla. Rent, fräscht, vackert och mysigt. Inbillar oss även att det är en lite annorlunda mentalitet här, än i Spanien. Inte samma yviga (och för all del, härliga) kackel. Här har de heller inte samma siesta-tradition där allt är stängt på dagarna om vi förstått det rätt (?) Vi får se om det intrycket håller i sig när vi kommer till nästa hamn här i Portugal.

Middag i båten och gick sedan upp till stan igen på kvällen för en ny rundvandring.

Exit mobile version