sailingleluna.se

Portugal med häftiga portvins-staden! (Viana do Castello-Porto-Aviero-Figuera da Foz)

2023-10-08
VIANA DO CASTELLO – PORTO

33 Distans, S 2-3 m/s, 28º sol

Puttrade iväg mot vårt nya mål för dagen, Porto.

Lika mycket fiskenät som förra sträckan. Hade ju hört talas om alla näten här vid Portugals kust, men detta var nästan löjligt. Dessutom med små bojar som knappt syntes, trots extremt lugnt och platt hav. Ständigt span och sick-sack-åkning även denna dag alltså.

Men att åka längre ut för att slippa näten var inget alternativ, eftersom vi så långt som möjligt ville följa 20-meters-kurvan, för att minimera risken för späckhuggare.

Svag vind. Igen… Storseglet hissat som stöd, men motorn fick jobba ytterligare en heldag. Det var åtminstone sol, värme och lugn sjö, så trots motorljudet fick vi en skön etapp.

Väl framme vid Porto velade vi in i det sista. Åka in till hamnen, eller lägga oss på svaj precis utanför. Egentligen behövde vi tvätta… men det kunde vara skönt att bada från båten och dessutom passa på att spara in på hamnavgiften i det lugna vädret. Blev till slut… ankare. Väldigt strömt, men ankaret satt som en smäck. Var ett 10-tal båtar, som alla låg fint ankrade där.

Hamnen (och även ankringsplatsen), var en bra bit från Porto stad. Tog en tur dit med jollen, bara för att se hur det såg ut. Vågigt, skumpigt och strömt att ta sig dit. Men när vi kom fram… alltså WOW🤩 ! Vet inte varför, men ingen av oss hade haft några höga förväntningar på Porto överhuvudtaget. Och så visade det sig vara en riktig hundra-poängare 💯! SÅ häftig stad! LOVE IT💓 !

Tillbaka till hamnen på kvällen och hälsade på hos Seabreeze. Fördrink hos dem och sedan gemensam middag i land. En lite dyrare restaurang visade det sig, så valde från ½ portions-kolumnen (riktiga snåljåpar va?!). Men när våra fiskrätter kom in var det hur mycket mat som helst. Hur mycket mat var då en hel portion undra…?

2023-10-09
KVAR I PORTO

0 Distans

Eftersom vi haft noll förväntningar på Porto samt inte alls egentligen var sugna på en storstad, hade vi tänkt åka vidare söderut direkt på morgonen. Men vi ångrade oss snabbt efter vår jolletur under gårdagen. Självklart ville vi stanna och utforska Porto!

Skumpade in med gummijollen till stan direkt efter frukost. Hade sett ut en flyt-brygga kvällen innan (utan låsta portar mot land), som vi skulle försöka snylta på. När Johan förtöjde kom en man fram och knorrade lite, men vi fick till slut ”typ” OK att ligga kvar där, behövde bara flytta längre in i hörnet. Sedan skyndade vi iväg så ingen annan skulle hinna säga till…

Började med att ta linbana upp till ”toppen” av staden. Även Gustaf fick följa med i den!

Gick över den övre passagen på Dom Luis I-bron, till andra sidan floden (bron byggd av Eiffel, riktigt snygg!!⭐).

Där hittade vi en skyltad pilgrimsled, som vi bestämde oss för att följa (även om vi gick den åt fel håll). Den snirklade oss långsamt neråt, genom mängder av smala, grönskande och vackra gränder.

Väl nere gick vi tillbaka över floden, via den undre passagen på Eiffel-bron (Dom Luis I). Även på den sidan var det fullt med häftiga hus och gränder, det tog liksom aldrig slut. Denna sida av floden hade dessutom extra fokus på Portvin. I vart- och vartannat hus fanns olika portvins-märken, som erbjöd guidning och försäljning. Och så portvinsprovning så klart. Portvinsprovning erbjöds även i de flesta barer/restauranger i stan.

Porto var en fantastisk stad. Vi bara älskade den! 👌😍. Och det var vi inte ensamma om, för det var fullt med turister överallt. Engelsmän, tyskar, danskar, amerikanare… Dyrt var det också.

Började känna oss lite risiga tyvärr. Snörvel, hosta och halvhängigt. Speciellt Karin. Håller tummarna att det blir snabbt övergående!

2023-10-10
PORTO – AVEIRO (ankringsvik utanför)
35 Distans, SV 2-4m/s, 27º sol

Lämnade ankringsplatsen direkt efter frukost och fortsatte söderut längs Portugals kust.

Första halva dagen motor… men sedan kom vinden. Jippiii!! Äntligen segla. På riktigt! Och såg inte röken av något fiskenät heller! Märkligt, men skönt.

Kom fram till inloppet mot Aveiro och lade oss för ankar vid en liten by precis vid inloppet (Sao Jacinto). Staden Averio skulle visserligen vara väldigt fin, men hade hört att det var fullt där igår. Dessutom var det en lång väg dit via ett smalt inlopp. Så inte värt det kände vi.

Blev alltså Sao Jacinto istället. Tog jollen in till byn och kollade runt. En liten by och väldigt enkel stil. Inga turister och inte ”friserat” någonstans.

Gick runt byn ganska snabbt (handlade även i en udda mini-livs). En liten hund började följa efter oss, många kvarter. Gick precis i hasorna och flämtade/grymtade som en gris och kissade dessutom överallt. I början charmigt, men Gustaf (och vi…) tröttnade till slut. Som en riktigt irriterande lillebror som bara retades hela tiden. Till slut sa Gustaf ifrån, då gav han sig och traskade iväg grymtandes åt ett annat håll. Lite söt ändå!

Seabreeze låg ankrade intill oss, men Karin kände sig alltmer sjuk och fick stanna i båten hela kvällen och lade sig sedan tidigt. Johan tog ett par turer med Gustaf i land, men så mycket mer utforskande av stället blev det inte denna kväll.

Ingen sömn, bara host, host, host. Bläääää.🤒🤧.

2023-10-10
AVEIRO – FIGUEIRA DA FOZ

35Distans, SV2-4m/s, 27º sol

Lämnade ankringsviken samtidigt som Seabreeze och hade sedan sällskap utmed kusten söderut.

Sol och värme, svag vind, lite mer vind, svagare vind igen, dimma, sol igen… motor, motorsegla, segla, motor…. Ja, så höll det på ytterligare en dag.

Fin bild på LeLuna från dagens motorsegling, tagen av Nea!
Ful bild på dagens dimma, tagen av Karin…

Karin var fortfarande ordentligt risig och låg inne i kojen och hostade hela dagen. TRÅKIGT! Men Johan och Gustaf ”kämpade på” där ute!

Till slut framme i Figuera da Foz. På håll såg det lite trist ut, massor av höghus som tornade upp sig utmed kusten. Men när vi svängde in mot hamnen, visade sig stan från en helt annan sida. Ser superhärligt ut! Det längtar vi efter att utforska närmare i morgon!

Efter incheckningen blev det lite fisk-span från bryggan. Inte alls lika spännande som delfiner, men får väl duga!

Sedan sprang Gustaf snabbt före oss på bryggan… förbi LeLuna… och raka vägen till Seabreeze (! 😍). Hoppade upp dit, som om det var där han hörde hemma. Lite kex och kel bjöds det på, så han fick lön för mödan!

Här på bryggan ligger ytterligare en svensk båt ”Lady Blue”. Och en dansk båt ”Tempo”. Så – ”Skandinavbryggan” får den väl heta idag! Dessa två båtar har vi för övrigt träffat på ett par ställen nu, riktigt roligt när man ses igen!

De sydliga vindarna (motvind), ser ut att fortsätta i all evighet framöver. Dessutom kommer kraftigt regn, starka (mot-)vindar och riktigt ruskväder om ett par dagar. Och håller i sig så långt framåt man kan se i prognosen…. Inte någon väder-lucka för överfart till Madeira än på ett tag alltså. Har kommit en bit ner i Portugal nu, och några ytterligare stopp vill vi ändå ha här. Men så snart tillfälle ges, är det dags att ta sig över!