sailingleluna.se

Långseglarmecka! (Las Palmas – Puerto Rico)

2023-11-20–2023-11-22
KVAR I LAS PALMAS/GRAN CANARIA
0 Distans

Otrolig tur att vi fick hamnplats redan vår andra morgon här i Las Palmas. För det fortsatte vara lång kö samtliga dagar vi låg kvar. Flera stod och köade från morgon till kväll utanför hamnkontoret, utan att ens lyckas komma fram… helt hysteriskt! Att detta var sämsta dagarna att komma just hit var tydligt!

Som stad kändes väl Las Palmas inte som något speciellt. MEN – vilket seglar-mecka! Gigantisk hamn fullt med långseglare (och långliggare) och hela hamnområdet kantades av båtaffärer, segelmakare och barer. Samt strosande och pratsjuka seglare så klart. Snacka om seglar-puls!

Så otroligt märkligt – väldigt många av de svenska långseglare vi haft koll på under resan söderut, dök upp här i Las Palmas dessa dagar, precis samtidigt! Från att ha varit utspridda över hela Europa under flera månader, sammanstrålade alltså flera av oss här samtidigt. Superkul!
Vanligt att gå härifrån till Karibien och då är det kanske naturligt att komma hit så snart som möjligt efter att ARC lämnat hamnen. Samt att en annan anordnad översegling, ”Viking Rally”, snart ska samlas här.

Ett speciellt återseende för oss var båten Dao, med Bitte och Staffan. Det var nämligen de allra första långseglare vi träffade på vår resa (redan i Ystad). Då i Maj satt vi där i kylan, förväntansfulla och pratade om drömmar och planer. Efter det seglade de snabbt söderut och var i Porto Santo/Madeira på nolltid (där de sedan låg kvar flera månader). Men nu sågs vi alltså här i Las Palmas! Så häftigt att våra vägar korsades igen!

Tyckte några båtar i hamnen såg sorgligt övergivna och slitna ut. Speciellt undrade vi över en ganska extrem kappseglingsbåt längst in på vår brygga. Hur kunde de låta dessa båtar förfalla så? Hörde sedan att det var smuggelbåtar som beslagtagits av tullen (stort problem här). Kappseglingsbåten hade tydligen varit helt proppfull med knark och deras förhoppning att ”kappsegling” skulle vara en bra täckmantel, fungerade tydligen inte (tack och lov!).

Vi har träffat ”båt-luffare” några gånger tidigare på resan, men i Las Palmas var det nog rekord! Några stod med plakat och sökte efter båt att mönstra på som crew och andra gick runt och frågade alla båtar ute på bryggorna (inklusive oss). Även väldigt unga tonårstjejer som hade marginellt med seglar-erfarenhet… Och nix – vi tog inte upp några båtluffare.

Dagarna i Las Palmas bara försvann… men vi fick väldigt mycket gjort!

Äntligen hade vi kommit till en välsorterad båtaffär, det var länge sedan sist! Där var vi flera gånger varje dag och handlade nya bra-att-ha-saker. Bland annat blev det nya spinnackerbeslag, fler gästflaggor, zinkanod, bränsefilter, oljefilter, impeller, skruvar, tryck-knappar, vattenfilter, extra dieseldunkar. Och så det coolaste av allt 😎 – ett pappers-sjökort till Atlanten-överfarten! Här kommer vi sedan löpande fylla i våra koordinater och spåret över till Karibien!

Vi lyckades köpa ett nät som vi ska fixa till, för att sätta upp på biminin för kompletterande solskydd på sidan (fick kontakt med en segelmakare när han var hos en båtgranne). Bingo! Det har vi faktiskt letat efter ett bra tag!

Tvätta hann vi med också.

Vår andra trevliga båtgranne (med båten Elder) var svensk och vi babblade en del dessa dagar. De har seglat över till Karibien flera gånger och även upp i USA. Vi fick lite tips och fick även låna en bra bok. Och så fick vi recept på ”Mauny´s Roach cookies”, som de sa fungerade och som säkert (gudbevars) kommer behövas… Obs! EJ för human consumption! Undrar nu bara var vi kan få tag på Boric Acid powder…?

De blev för övrigt väldigt förtjusta i Gustaf 🐶 och ganska snart hade de läst på om rasen och tagit reda på flera kooiker-kennlar. Och att bara ställa sig i intresse-kö hos en kennel kostar ju inget…😁. En fråga vi ofta får, är hur vi lyckas rasta honom ombord, så också från dem. Och nästan som på beställning, gick Gustaf upp på däck när vi stod och pratade, skrapade lite på mattan, kissade och såg sedan supernöjd ut och sprang ner för att få godis! Ja, så lätt var det alltså!

Den stora livsmedelsaffären uppe i stan hade leverans till hamnen, ända fram till båten. Det är drygt en månad kvar innan vår planerade överfart, men passade på att bunkra av sådant som håller länge. Så – en kundvagn, proppfull med torrvaror, är nu nedstuvat i båten. Första handlingsomgången av flera…

Har fortsatt ha mejlkontakt med den konsultfirma som erbjuder att hjälpa till med allt administrativt när det gäller hund i Karibien. Det som kostade 3500 USD för en helhetslösning (!). På något märkligt sätt är vi nu överens om ett samarbete 👍. Vi kommer få personliga svar på frågor inför varje ny Karibisk ö vi vill besöka. I utbyte ska vi löpande uppdatera dem om hur vi upplever tull, incheckning och veterinärbesök på varje ö. Ibland har man tur!!!

2023-11-23

LAS PALMAS/Gran CanariaPUERTO RICO/Gran Canaria

41 Distans, N 6-12 m/s, 26º,sol

En sista tur till båtaffären (så klart) för att köpa ”det sista”… Sedan lämnade vi Las Palmas och styrde söderut på Gran Canaria.

Vilken segling vi fick! Vindarna här följer normalt ön, från norr till söder. Typ som passadvind, där vi bara kunde släppa ut seglen och följa med. Långa stunder gick vi över 8 knop.

Innan vi kom fram tog vi ner seglen och stannade till ute på havet för bad. Ett helt klart, turkost, 24-gradigt vatten. Magi!

Kom fram till Puerto Rico tidig kväll. Här omkring ser man bara hotell, hotell, hotell, strand och restauranger. En riktig turistort (som jag antar det är nästan överallt här).

Har hört och även redan märkt av, att det kan vara svårt att få hamnplats här på Kanarieöarna. Mycket är fullbokat och man kan inte räkna med att kunna stanna någon dag extra om man bokat plats bestämda datum. Här i Puerto Rico bokade vi därför platsen för ett par veckor sedan, eftersom vi ville vara säkra på att vi hade någonstans att ligga när Pia och Simon kommer.

Så nu ligger vi här, i en fullproppad hamn, och väntar på vårt efterlängtade finbesök! Vad ska vi hitta på? Ja, kanske blir det ”Dancing every night” 💃🕺🪩