sailingleluna.se

2024-02-01–2024-02-15
Kvar i Santa Cruz/Teneriffa
0 Distans

Jaha, hur ska detta inlägg skrivas egentligen? Verkligheten har knackat på och livet har sin gång… Många har börjat undra vad det är som händer, så någon förklaring behövs nu känner vi.

Börjar i alla fall med den stora happening vi fick uppleva i Santa Cruz – KARNEVALEN.

Tro det eller ej, men här i Santa Cruz håller de världens näst största karneval! (endast karnevalen i Rio är större). Och det märktes… långt innan öppningsdagen! Alla skulpturer och rabatter ramades in med stängsel, tivoli byggdes upp och stora scener med gigantiska högtalare riggades upp.

Sedan drog det igång! Och jösses, vilket jippo! Vid öppningskvällen var det ett gigantiskt karnevalståg som aldrig tog slut. Helt makalöst!

På stan gick i princip alla runt utklädda, med mycket engagemang i sin utstyrsel. Karin undrar bara om alla män har en hemlig önskan att klä sig i kvinnokläder, för betydligt fler än hälften av alla män var utklädda till kvinnor… 🤔 ja, ja, det gäller väl att passa på…

Och när som helst dessa dagar dök det upp olika gäng med egna små karnevalståg genom stan. Som här till exempel, när vi satt på en sidogata på restaurang en kväll.

Men nätterna… hua! Vi hade så klart sett scenen de byggde upp tidigare, med den gigantiska högtalaranläggningen riktad rakt mot hamnen. Så vi förstod väl vad vi kunde vänta oss.

Och jo, den hördes. Ordentligt! Hela båten skakade, HELA natten!! Strax efter kl.06 på morgonen blev det äntligen tyst. Och så fortsatte det flera nätter. Fast någon natt slutade de faktiskt redan klockan 03…

Ett par dagar senare såg vi ytterligare ett gigantiskt och mäktigt karnevalståg. Inte heller det såg vi något slut på. Nya grupperingar avlöste varandra i timtal!!! Trummor, spektakulära dräkter, dans, vagnar, barn, gamla… helt makalöst!

Tyvärr måste sägas att vi inte var i stämning för någon festyra. Inte alls. Tvärtom! Och anledningen till det kallas cancer. F**K CANCER!!!

Johan har varit tillbaka i Sverige för att operera bort förändringar, samma som tidigare definierats som ”ofarliga” och ”ej aggressiva”. Men denna gång fick vi tuffare besked. Johan behövde därför vara kvar i Sverige längre än väntat och även Karin åkte hem några dagar för att vara med. Ludde kvar på LeLuna och tog hand om Gustaf.

Förtvivlan, oro, ångest och tårar har avlöst varandra. Helt obeskrivligt! Vad händer?

Nu är vi i alla fall äntligen tillbaka på LeLuna båda två och Ludde har lämnat oss för sin planerade resa till Costa Rica och därefter *en vardag med nytt jobb.

Måste bara tillägga vad glada vi är över våra nära- och kära som ställer upp max för oss i detta. i 120! Älskar er så hjärtat nästan går sönder ❤️.

2024-02-15
Santa Cruz/Teneriffa – Garachico/Teneriffa
49 Distans

Vi har längtat SÅ efter att få segla vidare igen. Nu har vi några veckor när vi inte vet vad som kommer hända, så vi vill klämma ut det bästa av det. Och som de säger, man gråter väl hellre i en porsche… Kastade därför loss för att ta oss runt till nordvästra delen av Teneriffa.

Kändes nästan lite ovant att segla igen. Men SÅ HÄRLIGT!!! Det första som mötte oss var ett gäng grindvalar som välkomnade oss ut på havet igen! Wow, vi njöt verkligen. På riktigt!

En lång dags segling, med bitvis lite ”för” lite vind (=motorgång). Efter ca 10h lade vi till i hamnen vid Garachico, precis före solnedgången. Perfekt timing!

Noteras även att Gustaf kissade på mattan helt obehindrat på resan hit. Två gånger, utan att tveka! Mycket godis som belöning efteråt så klart. Även han såg på riktigt överlycklig ut när vi seglade igen. Sprang runt och sprallade och log (jo, vi ser faktiskt att han ler) och spanade nyfiket ut över havet.

Detta måste vara en statlig hamn, för ingen på hamnkontoret pratar engelska. Alltså INGEN engelska. Och billigt är det också, betalade endast 27EUR för två nätter (!)

Hamnen ligger ca 10 min från staden/byn. Tyst och lugnt, något som känns väldigt välkommet efter de pulserande Karnevalnätter vi upplevt senaste veckan (som även fortsätter denna helg). Vi var här och rekade när vi hyrde bil tidigare, så vi vet att det är riktigt mysigt och inte överdrivet turistigt. Här blir vi kvar några dagar, innan vi tar oss vidare till nästa ö, La Palma.

Alltså… hur ska man lära sig skilja på alla ställen här? Några exempel:

– När vi seglade hit igår, lämnade vi hamnen i staden ”Santa Cruz”. På vägen seglade vi förbi en annan stad, ”Puerto de Santa Cruz” (och den staden har inte ens någon hamn..).
– Staden ”Las Palmas” på Gran Canaria, seglade vi till först här på Kanarieöarna. Men det finns också Kanarie-ön ”La Palma”, som vi planerar att åka till som nästa stopp.
– I går lämnade vi staden ”Santa Cruz” på Teneriffa. Staden på ön La Palma som vi planerar att åka till, heter ”Santa Cruz de la Palma”.

MYCKET Förvirrande!

Nu ska vi verkligen försöka njuta, trots allt. Vad som blir nästa steg med behandling vet vi inte ännu. Vi kommer inte ge upp vår resa i första taget i alla fall, det vet vi! Eventuellt kommer vi tvingas göra en paus så småningom, lämna LeLuna i hamn och hyra tillfällig lägenhet i Sverige ett tag. Men vi vet ju att det då ändå till slut blir ett liv ”efter” behandling. Och då ska vi göra allt för att fortsätta vår resa!

Hittills har vi seglat drygt 4000 Distans och upplevt mer än 100 unika ställen i 7 olika länder. Vi har tagit oss igenom Standing mast route, Engelska kanalen, smekt Biscayabuktens kust, klarat oss utan späckhuggarattacker vid Europas Atlantkust och även bockat av flera dygns seglingar över öppet hav till Madeira och Gran Canaria. Vi har fått känna av den ULTIMATA friheten och träffat många härliga vänner. Tänk, ända ner till Kanarieöarna har vi kommit! ⛵⛵⛵⛵⛵.