sailingleluna.se

SISTA INLÄGGET, tack och hej från oss! 👋 (Carachico/Teneriffa-Santa Cruz/LaPalma-SantaCruz/Teneriffa)

Känns inte helt bra att skriva nu, men vill trots allt göra detta sista inlägg för att få hela vår resa dokumenterad. I med- och motvind….

2024-02-17–2024-02-20
Kvar i Garachico/Teneriffa
0 Distans

Blev kvar några dagar i Garachico, ett mysigt och avslappnat samhälle, med en lugn och lite avsides hamn. En del turister, men inga ocharmiga hotellkomplex.

Fanns en bra stenstrand en liten bit bort från hamnen. Äntligen fick Gustaf bada igen, det var ett tag sedan nu. Och SOM han njöt!

Karin fyllde år, vilket firades med färskt bröd på morgonen och restaurang på kvällen. Inte riktigt upplagda för storfirande, men fick åtminstone lite avbrott från vårt projekt ”tömma bunkringsmat- inkl. allt hårt bröd”. Så det kändes lite lyxigt trots allt.

Vi hade alltså redan börjat förbereda oss på att troligtvis behöva lämna LeLuna och åka hem till Sverige ett tag. Även om vi trodde det skulle dröja, ville vi påbörja processen.

Rekade kring vad som gäller vid flygresa med hund. Vilka flygbolag har direktflyg med uppvärmt lastutrymme? (Gustaf för stor att ha i kabinen) Vilken typ av transportbur behövde vi? Skulle vi ens lyckas få tag på en sådan här på Kanarieöarna?

Kors i taket! lyckades vi hitta en begagnad transportbur via Marketplace på Facebook (!) De körde den till och med hela vägen till Garachico och lämnade av den till oss i hamnen. Oerhört skönt att vi lyckades få tag på en till slut, fick lite panik där ett tag…

2024-02-20
Garachico/Teneriffa – Santa Cruz/La Palma
56 Distans

Ville ge oss ut till havs igen. Mot ett nytt ställe, Santa Cruz de la Palma (på ön La Palma).

Halvvind och (som vanligt) härligt väder, så vi fick 10h riktigt skön segling. Startade tidigt i ottan, så var framme redan på eftermiddagen.

Väl framme behövde vi först ringa ”port control” (via VHF), för att få tillåtelse att komma in bakom piren. Inga problem. Därefter behövde vi även anropa Marinan för att få tillåtelse att åka in i gästhamnen. Det var nämligen en sluss som behövde vara öppen.

Hörde inte riktigt vad hamnkaptenen svarade (mummel…), men det var öppet och lyste grönt, så vi åkte igenom. Men när vi kom in möttes vi av en upprörd hamnkapten som ropade och viftade ut oss igen. Behövde alltså vänta på utsidan tills vi blev inropade. Bara att vända om och åka ut en liten stund.

Vilken positiv överraskning La Palma blev! Ön var mer ”grön” än övriga Kanarieöar och staden Santa Cruz de la Palma var supermysig och hade en helt annan stil än det vi sett tidigare här (hade hört att den skulle påminna om Havanna). Här ville vi verkligen stanna länge!

Men… så ville det sig inte riktigt tyvärr.

Redan första dagen här, hörde Danderyd och KS av sig om uppdaterad diagnos efter senaste operationen samt om fortsatt behandling för Johans cancer. Det blev tyvärr det ”värsta” scenariot med cellgifter i flera omgångar, följt av en stor operation. Och allt ska dra igång redan nästa torsdag.

Blir ingen utsvävande text här om våra känslor kring allt detta. Men tror det går att förstå vilken fruktansvärd mardröm detta är… på alla möjliga sätt! Finns nog inte ens ord nog…

Blev plötsligt brådskande. Vi hade funderat mycket på var vi ville lämna båten om det skulle bli aktuellt. Från La Palma går inga direktflyg (behövs för Gustafs skull). Så vårt förstahandsval landade i att åka tillbaka till Santa Cruz på Teneriffa. Vi gillar det och tänker att det blir mysigt att komma tillbaka dit, ifall det blir luckor i behandlingen.

Vi kontaktade hamnen direkt och bokade en långtidsplats. Och bokade sedan även flygbiljetter hem för oss alla tre.

Sedan behövde vi ju segla tillbaka till Teneriffa också… Väldigt hårda (mot)vindar, höga vågor och regnväder på ingång. Insåg därför att vi behövde segla iväg direkt dagen efter, innan ovädret satte igång ”på riktigt”. Vilket innebar 108 distans och nästan ett dygns segling. I motvind…

2024-02-22
Santa Cruz/La Palma – Santa Cruz/Teneriffa
108 Distans

Upp tidigt på morgonen och gav oss iväg.

Vi har, trots alla omständigheter, faktiskt njutit av seglingen vid den senaste veckans etapper. Men så blev det inte denna dag.

Det var tack och lov inte pin-kryss. Men kryssbog hela vägen (och ett par slag), samt halvjobbiga vågor. I 20h! Och det mentala var ju samtidigt inte direkt på topp… Som krydda på moset fick vi dessutom en lättare matförgiftning.

Säger bara… ät aldrig dåliga äggnudlar! Hur man nu ska veta det… Våra hade inte passerat ”bäst före”, så det borde inte varit några problem. Men något var ändå knas, båda två kände av det ordentligt 🤢. Och NEJ det var inte sjösjuka… Inte riktigt vad vi behövde just nu!

Solnedgången blir ändå alltid något utöver det vanliga ute på havet. Och denna gång blev det aldrig något totalmörker heller. Fullmånen lyste upp ordentligt hela natten.

Gustaf var superduktig, men även för honom var det så klart en jobbig etapp.

2024-02-23–2024-02-27
Santa Cruz/Teneriffa
0 Distans

Framme i Santa Cruz/Teneriffa ca kl. 04 på morgonen. Promenad med Gustaf och sedan bums i säng.

Sedan har vi fullt ut jobbat med att göra båten klar för att lämna den en längre tid. Både utvändigt och invändigt. Bland annat konserverat watermaker och motor, samt sett över förtöjningen i flera omgångar.

Vi har även rensat, packat, stuvat om, städat, putsat…

Allt som finns minsta risk för skadedjur har vi prioriterat att använda upp senaste tiden, och det som ändå till slut blev kvar, har vi gjort oss av med. Mängder med bunkrad hundmat gav vi bland annat bort till en båtgranne med hund.

Detta blir alltså vårt allra sista inlägg. Vi tvingas nu avsluta/pausa vår drömresa och håller alla tummar och tår att behandlingen går bra och att vi snart kan återuppta seglingen igen. Det är vårt tydliga mål i alla fall. Men viktigaste och enda fokuset just nu är att bli av med cancern.

Har summerat vår rutt mer exakt nu:
Vi har…
– varit borta 10 månader
– seglat 4 416 distans (8 178 km)
– upplevt 124 magiska ställen/hamnar
– varit i 7 länder samt på Madeira och flera av Kanarieöarna

Vi ångrar inte vår resa en sekund. Vi har verkligen känt den ultimata friheten och njutit mer än vi ens trodde var möjligt. Och i flera omgångar även tillsammans med barn, barnbarn, nära och kära. Det här är verkligen livet!

Och livet vill vi ju tillbaka till!

I morgon (tisdag 27 februari), lämnar vi LeLuna alldeles ensam här i hamnen och flyger hem till Sverige. Vi hoppas komma tillbaka (friska) snart, snart, snart… ⛵