Ändrade planer i busvädret (Amsterdam-Haarlem-Alphen aan den Riin)
2023-07-03
AMSTERDAM/SIXHAVEN – HAARLEM
12distans, 18º, moln/sol/regn, SV10-18 m/s
Planen var att vi idag skulle tillbaka ut i Nordsjön, för att återigen brottas med havsvågor, tidvatten och strömmar. Längtade faktiskt ut på havet, efter att ha varit i insjöar och Amsterdam ett bra tag.
Vindprognoserna visade på ca 18 m/s och för starka vindar i Nordsjön lockade inte direkt. Samtidigt kände vi oss ”klara” med Amsterdam, så på morgonen var vår tanke att ändå slussa ut till Nordsjön och sedan lägga oss direkt utanför, i Ijmuiden, för att vänta in lugnare väder.
En annan båt hade ”täppt för” oss i Sixhaven, så vi hade kommit överens om att de skulle släppa ut oss vid 10.30. Medan vi satt och väntade fick vi alltmer funderingar kring om vi tänkt rätt. Kanske var det ändå bättre att vänta in vädret kvar inne i Amsterdam (?) När vi gjort ny ”check” på vädret, såg det nämligen ut som att de riktigt hårda vindarna skulle fortsätta flera dagar till. Och att då ligga inblåsta i Ijmuiden kändes inte superkul. Så vad göra?
Den andra båten flyttade sig och vi kastade loss. Snabbt ny plan… Vi bestämde att ta kanalerna genom Holland istället! Vi svängde alltså av från Nordsjökanalen, bara så där😯 och väntade in en broöppning vid inloppet till ”standing mast-route” (dvs kanal-rutt som fungerar att köra med segelbåt/mast).
När vi väntade vid första bron försökte vi läsa in oss lite, eftersom vi inte förberett oss alls för detta. Hittade en tråd om precis den här rutten, att det var väldigt viktigt att ha kontanter och ”småpengar” med sig. Varje sluss och bro kostade en slant och att man var tvungen att ha rätt belopp att lägga i en träsko som sänktes ner av brovakten (dvs ej möjligt med växel på ”stora” sedlar, vilket var det enda vi hade). Om man inte betalade kontant vid någon bro, blev man ”svartlistad” och fick svårt att ta sig vidare. 💰👞
Oj, oj… svartlistade ville vi ju inte bli. Oroliga Karin tyckte vi skulle vända om och skaffa kontanter/växelkassa innan vi körde in. Johan tänkte att det väl ordnar sig, klart vi bara åker in… Frågade en annan båt som låg och väntade på broöppningen. Nej då, ingen träsko-princip i dessa kanaler, det var förr i tiden eller kanske i mindre kanaler enligt dem. Här skulle det absolut fungera med kortbetalning. ”Dumme schwedischen” tänkte de säkert 🙃
Kom igenom bron, sluss och ytterligare några broar, innan vi kom fram till något som liknade ett hamnkontor. Lite nervöst ändå, eftersom vi fortfarande inte säkert visste vad som gällde. Där fick vi betala (med kort!) för broarna i området kring Haarlem (ca 20st) + hamnavgift för att ligga kvar där över natten. Kostade 21 EUR, till och med billigt!
Till slut nådde vi staden Haarlem, efter 1 sluss och 10 broöppningar (!) Hamnkontoret hade sagt att det var tydliga P-skyltar som visade var man kunde lägga till för natten och att det var bra platser mellan några specifika broar längre fram.
Efter första bron kändes det som vi borde åka vidare ytterligare en bro innan vi lade till, även om det såg fint ut där vi var. Likadant efter nästa bro… och nästa… sedan började stan ta slut, så vi lade till utmed kajen precis innan den sista av de angivna broarna. Tyvärr precis bakom en trafikerad och bullrig gatukorsning. Vi hade sett en så idyllisk bild i broschyren, så lite besviket kändes det. Men när vi sedan satte oss i sittbrunnen och kollade bakåt, insåg vi att det faktiskt var exakt därifrån det fotot var taget. Hahaha, då fick vi väl stå ut med bullret och den mindre vackra vyn framåt då.
Haarlem var i alla fall riktigt fint! Vi gick runt och kollade in staden, men ärligt talat mest lite plikttroget, eftersom vi kände oss trötta på att traska runt i ytterligare en stad efter helgen i Amsterdam. Gustaf kände nog lite ”samma lika” som vi. Synd på ett sådant fantastiskt ställe… Men, men, så blir det ibland. Det var åtminstone helt klart en mysig stad!
På kvällen försökte vi sätta oss in i exakt hur ”standing mast route”- kanalen faktiskt gick, så vi skulle svänga rätt i ”kanal-korsningarna” efter Haarlem. Det var ju inte överallt det var så här tydligt skyltat 😊:
Försökte även kolla upp vad vi behövde tänka på i övrigt. Även om vi gått Göta Kanal och vi båda har Kanalintyget, är det ju inte samma sak som att ha koll på vad som gäller praktiskt här i standing mast route.
Som vanligt var det många ”experter” i trådar och information på nätet som säger lite olika saker kring regelverk etc. Allt ifrån krav på att boka en specifik plats/tid i en konvoj genom broarna, till stränga krav på att ha med sig vissa bestämda kartor och häften. Och så betalningen i träskorna då…
Dessa kartor och häften hade vi ju inte, men tror vi lyckades hitta exakt samma info i en app ”Waterkaart” som vi dök på av en slump. Den kunde även automatiskt göra en kanal-rutt för vår båt, utifrån angivet djup och höjd, efter att vi fyllt i önskad från- och till-destination. Och sim-salabim så hade vi hela rutten för Standing Mast Route klar till oss, markerad på kartan (som vi dubbelkollade mot en annan båts rutt som gjort turen tidigare). Inklusive namn på alla broar, information om öppningar, karta över alla kanaler med vår väg markerad, väntplatser, ”parkeringsplatser”, GPS…. etc. Så – blev plötsligt väldigt enkelt! Iofs stod allt på nederländska, men det finns ju Google translate!
2023-07-04
HAARLEM – ALPHEN AAN DEN RIIN
25 distans, 18º, moln/sol, SV10-15 m/s
Efter frukost såg vi ett par båtar vänta in broöppning från andra hållet och vi kastade loss för att vara beredda. Då kastade även ett antal ytterligare båtar loss bakom oss. Så skapades vår konvoj, som sedan följdes åt i alla broöppningar under förmiddagen. Utan att vi ringt och bokat något i förväg… fungerade alltså som vi trodde, trots vissa trådar vi läst.
Ingen kollade att vi hade pappershäftena i båten heller, men det kan ju bara ha varit tur (?). Och inte en enda träsko i sikte. Kanalintygen hade vi ju, men det var ingen som kollade heller.
Hela dagen kantades kanalen av något vackert att titta på. Var det inte öppna fält med kor eller får, var det hus eller väderkvarnar.
Till och med alla olika broar var kul att kolla in (ca 25st under dessa första två dagar…).
Johan fick en känsla av att det vid tomgång lät som att generatorn inte laddade (hur det nu går att höra det…), och stämde av ampereladdning och spänning. Mycket riktigt, generatorn laddade inte alls. Karin styrde och Johan började felsöka. Skulle det varit fel på själva regulatorn eller generatorn, hade vi fått ganska stora problem eftersom det skulle bli besvärligt att fixa. Men hittade till slut en sladd som ”gått av” pg a vibrationer från motorn (ringen var inte ordentligt fäst för att klara det). Phu, något som gick att åtgärda av oss (=Johan 😊) relativt enkelt.
Vid väntan på nästa broöppning lade vi snabbt till vid väntbryggan och stängde av motorn. Johan dök ned i motorrummet och lekte en stund. Sedan var allt igång som det skulle igen! Phu! Hann även med broöppningen i samma konvoj som tidigare.
Efter halva dagen ville vi gå iland med Gustaf och bröt oss ut från konvojen för att lägga till vid en kaj. Tog en runda, så han fick röra på benen och rasta. Sedan var även han ivrig att hoppa på båten igen och åka vidare!
Väntade en stund för att se om det kom någon ny konvoj att hänga på, men det dök inte upp någon segelbåt alls (!). Så till slut kastade vi loss ändå, med förhoppning att det skulle lösa sig. Och så klart löste det sig! Vi fick broöppningar fastän vi var helt ensamma, även om vi ibland fick vänta en liten stund (men det fick vi med konvojen också).
Vid klockan 18 var vi ganska trötta, speciellt på motorljudet från båten. Lade till för natten vid en kaj utmed kanalen. Inte i hamn eller nära en ”stadskärna”, och det var SÅ skönt! Fina hus och en väderkvarn bakom oss, ingen trafikerad väg framför oss, ”vanliga lokalbor” som promenerade förbi ibland, samt närliggande grönområden för Gustaf. OCH bara lugn och ro.
Lite wienerschnitzel till middag och godis på det, så kände vi oss väldigt nöjda med denna dag!
2023-07-05
KVAR I ALPHEN AAN DEN RIIN
0 distans, 14º, regn, V 8-32 (!!!) m/s
Vaknade av att båten krängde som attan av starka vindar samt högt regnsmattrande på taket. Besticklådan flög ut och det kändes som att båten skulle slita sig loss från knapen på kajen och slungas ut i kanalen. Helt sjukt vad det blåste! Gustaf tittade på oss ifall det var någon fara och när vi inte visade någon oro, lade han ned huvudet och sov vidare en stund till. Han var inte alls sugen på att gå ut i det ovädret.
Ibland 8 m/s, ibland ihållande 18m/s och i enstaka byar såg vi 25 m/s efter vi kommit upp! Så skönt att inte befinna sig ute i Nordsjön.
Klockan 10 var det alltså 19 (32) m/s i Haarlem enligt SMHI. Helt galet!
Blev uppehåll i regnet och vi tog en promenad i omgivningarna. Precis när vi kommit tillbaka och stängt luckorna kom nästa skyfall. Ibland har man tur!
Precis nu har vi bestämt oss för att stanna ytterligare en natt här vid kajen. Väntar helt enkelt in lite lugnare väder som utlovats i morgon! Solen tittar fram lite nu på eftermiddagen också, även om vindbyarna inte gett sig helt. Så det fina vädret finns där någonstans bakom och lurar. Vi vääääntar🌞.
4 thoughts on “Ändrade planer i busvädret (Amsterdam-Haarlem-Alphen aan den Riin)”
Vad kul att följa ert kanaläventyr 🙂
Precis som det ska vara. Ett äventyr där allt kan hända.
Trots att ni bara börjat er resa ännu så har ni varit med om en hel del äventyr redan. Burr för storm på Nordsjön och smart av er att välja bort den för den typen av äventyr. Nu hoppas jag att solen tittar fram och att ni får lite värme på er igen.
Kul med lite kanal ””segling”” då får ni se lite mer av NL också, bra val istället för storm på havet, ni kommer nog få segla tillräckligt framöver i alla fall.
Superkul följa er och äventyren och bra skrivet hela tiden hoppas ni forsätter att uppdatera alla oss andra för det uppskattas.
Ha det bäst och ta hand om varandra.
Hade ju varit roligt med en träsko trots allt.