Skatteparadis vidare till Tysklands Ibiza (Cuxhaven-Helgoland-Nordeney)
2023-06-13 — 2023-06-14
CUXHAVEN – HELGOLAND
37 distans, 25º, sol, NO 4-7 m/s
Vinkade av Victor, Johanna och Malte som skulle tillbaka till vardagen (med hopp om att ses snart igen 😍). Samma tid var det optimala tidvattenströmmar för att ta oss ut till Helgoland, så vi kastade loss direkt. Lite motström första halvtimmen, men sedan hade vi bra skjuts hela vägen, ca 8 knops fart trots relativt svaga vindar. Sol på det, så blev det en riktigt härlig seglingsdag.
Helgoland är en speciell liten ö som ligger ca 70km utanför Tysklands kust, som vi redan från början hoppats kunna besöka på vår väg neråt. Den lilla sandön precis intill (Dune), satt för länge sedan ihop med Helgoland och har till och med en liten flygplats (!).
Och – vilket häftigt ställe! Ön är uppbyggd av sandsten, har sandstränder, mäktiga klippor, promenadled, färgglada hus, fina små kolonilotter/trädgårdar, boutique-gator, restauranger, hotell, taxfree-gator, fotbollsplaner, tennisbanor, båthamn…. Allt detta på en så liten yta som en kvadratkilometer!
Helgoland är en del av Tyskland, men utanför EU´s tullområde. Finns därför en hel del tax-freebutiker utspridda överallt på ön. De säljer sprit, parfymer, godis, kläder, skor och cigaretter, precis som en flygplats.
En klädbutik hade en pump utanför, som sålde skattefri diesel för 1,20 EUR/liter! Så ja – vi shoppade lite. Mest diesel (lite annat också måste erkännas 😁).
Tullreglerna tillbaka till EU´s tullområde, tillåter endast 10 liter diesel i dunk. Men däremot får man tanka upp båttanken fullt (eftersom det då tydligt är för privat bruk). Hade vi månne lite för mycket diesel i våra dunkar?? Om vi nu skulle haft det (vilket vi väl inte hade… ), skulle det bara ha varit för privat bruk, lovar…
Vi kände det var alldeles för kort tid att stanna här bara en dag, så vi låg kvar två nätter.
Första eftermiddagen gick vi upp till toppen, kollade omgivningarna och strosade runt i lite butiker.
Andra dagen tog vi promenadslingan på ca 4,5 km runt ”hela” ön och såg bl a sandstensklippan ”Lange Anna”. Soligt och varmt, men det fläktade skönt från havet. Lite shopping på det, så svischade även den dagen förbi.
Gustaf hälsade på ett par andra skeppshundar här i hamnen. Som vanligt skulle han först sturska upp sig och visa att han bestämmer, men sedan gick det bra. Det är faktiskt en hel del hundar på båtarna här i Tyskland. I denna hamn var det kanske 1/5 av alla båtar som hade en söt liten skeppshund. Kul!
Pratade en del med en tysk som vi låg utanpå i hamnen (bilden nedan, som även visar den branta rampen ner till bryggan under lågvatten, ca 2,5m skillnad). Han gav oss bra input kring navigeringen här i området och vad vi bör akta oss för när det gäller tidvatten när vi går in till nästa ställe (Nordeney). Han gav även flera allmänna tips och trix som var bra för oss tidvattens-nybörjare att höra. Tydligen väldigt vanligt att Skandinaver går på grund just här…
Vi passade på att fråga honom om de TSS vi måste passera på väg härifrån till Nordeney. (TSS=trafiksepareringszoner, som en ”motorväg” för yrkestrafik). Det är nämligen ett väldigt brett område här utanför med ett flertal TSS, som dessutom har flera ”korsningar”. Vi vet att de ska korsas i 90 grader, men vissa områden var rödmarkerade. Han sa att de kunde korsas var som helst, men att det var väldigt viktigt att följa 90 gradersregeln i varje enskild TSS. Precis här utanför Helgoland hade de nämligen full koll på samtliga båtar, och det blir direkt 10 000 SEK i böter om man korsar någon av dem i fel vinkel. De har koll via radar, så skulle inte ens hjälpa att stänga av AIS-en. Huuuu… läskigt dyrt….
2023-06-15
HELGOLAND – NORDENEY
40 distans, 25º, sol, N 2-5 m/s
Klockan 6 skulle tysken innanför oss åka, så vi gick upp direkt han knackade på för att ”släppa ut” honom.
Vi behövde sedan kasta loss någon gång mitt på dagen. Denna dag behövde vi i första hand ta hänsyn till djupet i planeringen (strömmarna fick bli som de blev), eftersom inloppet till vår nästa hamn, Nordeney, är grunt och kräver lite högvatten. Vår båtgranne i går varnade för detta inlopp, eftersom det kan vara ”vanskligt” och man därför behöver ha lite marginal (ändå är Nordeney enklaste stället i närområdet). Man kan inte helt lita på sjökorten eftersom sandbankarna kan flytta sig. En annan ”skeppsfarbror” sa samma sak och att vi inte borde vara framme vid det inloppet tidigare än 19.00 idag, dvs 2h innan maxhögvatten och helst då det var uppåtgående (han var så gullig och hade gått och kollat upp tiden åt oss utan att vi frågat). Och det var faktiskt exakt den tiden vi redan tänkt 😊.
MEN då blev ju frågan när vi skulle lämna Helgoland. Fågelvägen var 40 distans, vi behövde passera flera trafiksepareringszoner i olika riktningar i 90 grader. Sedan strömmar i olika hastighet och riktningar under hela dagen/sträckan. Och så en vind på det som så klart har en del påverkan… Svåååårt!!!
Vår trevliga ”skeppsfarbror” trodde däremot inte det var riktigt så allvarligt med exakta vinkeln i TSS-zonerna, som vår båtgranne varnat oss för. Men dumt att chansa vem av dem som hade rätt, så vi siktade på att hålla ganska exakt 90 grader genom samtliga. Lätt som en plätt, eller…?? 😁
I början nästan ingen vind, så vid första TSS behövde vi starta motorn för att komma över. Då hissade vi för första gången vår andra dagersignal, den upp och nedvända triangeln (går för motor samtidigt som storseglet är hissat). Ytterligare en internationell båtregel vi hört ger höga böter i Tyskland om man inte följer den. Vet inte hur sant eller överdrivet det ryktet är, men ville inte riktigt chansa på det heller.
Soligt och varmt största delen av dagen, så vi hade biminin/solskyddet uppe. Gustaf sökte sig ändå till de soliga platserna, en riktig soldyrkare.
Det gick något snabbare än vi tänkt, så fick ”sakta in” i slutet för att inte komma fram för tidigt. Men i princip kl.19 passerade vi sedan vår hållpunkt vid inloppet och kunde lugnt gå in till hamnen i Nordeney. Med god marginal gällande djupet.
Nordeney, en av de Frisiska öarna, kallas även Tysklands Ibiza. Men möra som vi var efter denna dag, bestämde vi oss för att utforska ön närmare i morgon!
2 thoughts on “Skatteparadis vidare till Tysklands Ibiza (Cuxhaven-Helgoland-Nordeney)”
Jag gissar att det är lite kul att få lite utmaningar på vägen så som er tidsplanering för högvatten och era 90 graders passager? Ni kan ju inte bara ha semester 😉
Häftiga öar! Verkar vara mycket kunskap i att segla som ni, dvs i tidvatten o grund. Tur ni pratar bra tyska o kan få tips._ Försökte få in webkameran Nordeney har uppställd på hundrastplats, men lyckades inte, Ska försöka igen med någon webkamera,